Ny bok: Uppmärksamhetssamhället av Nanna Gillberg

Nanna Gillberg
(2014)
Studentlitteratur

När blev det viktigare att dokumentera och distribuera det vi är med om än att uppleva det vi är med om medan det pågår? Varför prioriterar vi medierad interaktion med dem som inte är närvarande framför umgänge med dem som är det? Och finns jag om ingen vet att ”Nanna Gillberg är glad att det snart är helg”? Eller om alla vet men ingen klickar ”gilla”. Om dessa och andra frågor handlar den här boken.

I Nanna Gillbergs bok Uppmärkssamhetssamhället (Studentlitteratur) beskrivs uppmärkssamhetssamhällets etablering och hur det placeras i ett kulturellt, socialt och ekonomiskt sammanhang. Gillberg ger också exempel på hur det yttrar sig – på arbetsmarknaden, i socialt liv, i digitala medier och i människors beteendemönster, normer och värderingar.

Till Studentlitterturs hemsida

Nanna Gillberg