Tångskott på ett rep
Tångodlingen i Frihamnsbadets ena saltvattensbassäng invigdes den 1 november 2023. Foto: Kajsa Centre

Nu gror tång i Göteborgs hamnbad

Först den marina kolonilotten Flytevi och nu en odling i en saltvattenbassäng. De första tångskotten är satta i hamnbadet – detta för att öka kunskap om havets resurser.

Efter att ha mellanlandat på Sjöfartsmuseet är nu äntligen de första sockertångsskotten på plats i en av hamnbadets saltvattenbassänger i Göteborg. I samband med att skotten satts ut bjöds allmänheten in för att lära sig mer om hur tångodling går till och ser ut samt för att provsmaka mat från havet.

Knäckebröd med musselsmör och tångpesto på en bricka
Tångbröd och tångknäckebröd, såsom havsallatspesto, sjöpungssmör och musselsmör bjöds på vid invigningen.
Foto: Kajsa Centre

– Det är väldigt roligt att kunna få visa upp hur vi kan odla framtidens mat i havet på en plats mitt i stan, säger Maria Bodin, projektsamordnare för utvecklingen av marina kolonilotter på Göteborgs universitet.

En man och en kvinna står med en mikrofon och samtalar
Johan Rehngren och Maria Bodin berättade om projektet under invigningen för en fullsatt publik.
Foto: Kajsa Centre

Många ville vara med när tångskotten sattes ut. Nyfikna besökare i alla åldrar samlades vid bassängen för att hjälpa till att sätta ut tångskotten på det rep som sedan sänktes ned under vattenytan.

Flicka snurrar snöre med tångskott runt ett rep
Genom att snurra ett snöre med tångskott runt ett rep påbörjades odlingen.
Foto: Kajsa Centre

I det kalla saltvattnet kommer sockertången växa till sig, samtidigt som vinterbadarna utnyttjar Frihamnens andra saltvattenbassäng. Detta är ett koncept Göteborgs stadsträdgårdsmästare Johan Rehngren slår ett slag för.

– Hamnbadet är en unik plats och det är spännande att kunna använda det för både vinterbad och tångodling i vinter. Detta är ett exempel på hur vi vill vara med och utmana, testa och tänka i nya banor.

När våren nalkas är det sedan dags för skördetider. Skörden från den stadsnära odlingen kommer inte att användas som livsmedel, utan enbart användas i pedagogiskt syfte.

– Intresset för tång och tångodling har ökat de senaste åren, men de flesta tångodlingar ligger långt ute till havs. Genom att odla tång i hamnbadet kan fler få se hur tång odlas och lära sig mer om hur tångodling går till.

Planen är även odla andra tångarter såsom havssallat i bassängen.

Text: Kajsa Centre

Tångodling i Frihamnsbadet

Projektet är ett samarbete mellan Göteborgs stad och Göteborgs universitet. Syftet är att undersöka om det går att odla tång i en stadsnära miljö.