Nu firas matematiken, Einstein och talet pi

Den 14 mars firas för första gången internationella matematikdagen runtom i världen. En dag som sammanfaller med Albert Einsteins födelsedag och internationella pi-dagen. En dag som matematikern Marija Cvijovic på Göteborgs universitet definitivt kommer att fira.

– Jag tycker att det är bra att vi firar matte som ämne. Matte finns överallt omkring oss. Många dagliga aktiviteter skulle vara omöjliga utan matte men vi tänker inte på det, säger Marija Cvijovic på institutionen för matematiska vetenskaper vid Göteborgs universitet.

Det var hösten 2019 som Unesco, FN:s organisation för utbildning, vetenskap och kultur, bestämde att matematik ska uppmärksammas lite extra den 14 mars.

Matematik ett sätt att bättre förstå världen

För Marija Cvijovic är matematik ett sätt att tänka och förstå världen. Så har det alltid varit.

– När jag var liten lekte andra barn på stranden men jag brukade hitta matteproblem att lösa och såg geometriska former i till exempel grönsaker. Den fascinationen för matte har jag fortfarande kvar, säger hon.

Till vardags jobbar Marija Cvijovic med att bygga matematiska modeller av cellprocesser.

– Med matematikens hjälp försöker vi svara på frågor om vad som händer i kroppen när vi åldras, säger hon. Det är verkligen spännande.

Många olika användningsområden för talet pi

I den forskningen har Marija Cvijovic också använt pi, talet som representerar förhållandet mellan cirkelns omkrets och diameter. Pi används inom en rad områden, bland annat för att räkna ut flygplans bränsleförbrukning på resor runt vår runda jord.

Pi, 3,14, är irrationellt vilket betyder att antalet decimaler är oändligt. Förra året räknade Googles högpresterande datorer fram 31 triljoner pi-decimaler. Det tycker Marija Cvijovic är imponerande, men inte nödvändigt.

– För den forskning som bedrivs just nu räcker 15 decimaler. Kanske behöver vi bli mer precisa i nya forskningsområden som dyker upp och då krävs det fler decimaler, säger hon. Men då har vi 31 triljoner decimaler att använda.

Med den tekniska utveckling som nu sker tror Marija Cvijovic att intresset för såväl pi som matematik i stort kommer att växa i framtiden.

– Nu med artificiell intelligens, till exempel, har det blivit en hype. Vi ser redan att unga blir mer och mer intresserade av matte så jag är inte orolig för återväxten av matematiker.

Text: Lina Persson

Kontakt: Marija Cvijovic, universitetslektor, institutionen för matematiska vetenskaper vid Göteborgs universitet. 031-772 5321, marija@chalmers.se