The Reuters Hot List, en lista med tusen av världens främsta klimatforskare
Nu publicerar Reuter en lista med världens främsta klimatforskare.
Foto: Constantin Stanciu

Med på lista över världens främsta klimatforskare

Deliang Chen, professor i fysikalisk meterologi vid Göteborgs universitet, har tillsammans med gästprofessor Chris K. Folland kommit med på The Reuters Hot List, en lista med tusen av världens främsta klimatforskare.

Hur ser du på att vara med på The Reuters Hot List?

Jag är glad att vara med på listan eftersom det kan ses som ett bevis på att vår klimatforskning vid Göteborgs universitet är av hög kvalitet och har haft inflytande internationellt.

Varför tror du att du och din kollega har blivit utvalda?

Listan är baserad på tre huvudkriterier, antalet publicerade artiklar, antalet citat i den akademiska världen och på poäng baserad på en bredare press, sociala medier och andra offentliga forum.

Vad krävs för att komma med på listan?

I och med jag inte använder sociala medier, som har blivit en viktig kommunikationskanal, och min kollega inte är så aktiv där heller, så tror jag att det är våra publikationer och citeringar som gjorde att vi hamnade på listan. Min kollega professor Chris K. Folland är en klimatforskare i världsklass, ursprungligen från UK Met Office, ett av världens främsta klimatforskningsinstitut. Han har arbetat ​​som gästprofessor hos oss.

Vad betyder en sådan här lista?

Enligt Reuters tog det 18 månader att ta fram listan, eftersom ämnena som tas med är omfattade och sträcker sig från klimatlösningar i Saudiarabien till sexism inom klimatvetenskap.

Reuters ville delvis uppmärksamma de framstående och mest ansedda forskarna och deras interaktion med andra aktörer i samhället för att främja lösningar på världens viktigaste samhällsfråga.

Delvis kan listan fungera som en databas med källor för reportrar runt om i världen. Jag har arbetat mycket med samverkan, den här listan kan göra att det blir ännu mer. Sen kan man säkert använda listan för andra ändamål. Till exempel, kan en forskningsfinansiär eller organisation titta på om deras satsning har fått det genomslag de ville se.