Guldspade som delas ut till bästa undersökande journalistik

Många tidigare JMG-studenter nominerade till Guldspaden

Stort grattis till alla nominerade till årets Guldspade – särskilt till dem som gått journalistutbildningen vid Göteborgs universitet. Tillsammans står de för var tredje av 30 journalistiska granskningar som har chans att vinna det åtråvärda priset.

Varje år delar Föreningen Grävande Journalister en Guldspade till bästa undersökande journalistik i åtta olika kategorier.

I år tävlar journalister som studerat vid JMG (tidigare Journalisthögskolan) om Guldspaden i sex av klasserna.

De har granskat en rad olika saker, exempelvis högt uppsatta makthavares fiffel med ersättningar för boende, kommuners olika hantering av bostadsstöd, korruption och bordellbesök inom Securitas och fejkartister som tar över Spotify.

Enligt juryns sammankallande Kicki Hultin har bidragen nominerats i stenhård konkurrens:

– Väldigt många av de granskningar vi tvingats välja bort skulle också vara värda ett pris, säger hon.

Vilka som vinner Guldspadarna avslöjas på det årliga Grävseminariet i Karlstad som hålls den 31 mars-1 april.

Nominerade före detta JMG-studenter

• Etermedia Riks Nyheter: Gustav Elving, Sveriges Radio Ekot, för Fri att begå brott

• Etermedia riks dokumentär: Nils Hanson, SVT Uppdrag Granskning, för Maktens bostäder, och Henrik Bergsten, SVT Uppdrag Granskning, för Securitas hemligheter

• Etermedia lokal: Rufus O Jägemar, SVT Nyheter Uppsala, för Biståndsexperimentet, och Frida Grönholm, P4 Väst, för P4 Väst granskar A-traktorer