Många möten på MeetingPoint HR

Det kom många besökare till MeetingPoint HR som arrangerades 8 september. Temat denna gång var Global organizations and global HRM – Challenges for culture, leadership and industrial relations.

Bernd Brandl från Durham University Business School, berättade under rubriken Industrial Relations in Europe: Implications for Global Organizations and Vice Versa, om de olika förutsättningarna för industrial relations i europeiska kluster/länder men också branscher.

Nästa tal hade titeln HRM in global supply chains och det var Niklas Egels Zandén från Handelshögskolan som pratade om att trots CSR policies och granskningar förbättras inte arbetsvillkoren. Det behövs nya sätt bortom kontroller och granskningar, att våga testa nya arbetssätt.

Kerstin Renard, EVP Global HR från Volco Group pratade om Volvos utmaningar under rubriken Global labour relations. Bland annat tog hon upp globala förutsättningar och utmaningar med human rights.

Becoming a truly global company var titeln på dagens sista programpunkt. Jan-Olof Jacke, President AstraZeneca AB talade om AstraZenecas global journey och utmaningar med global teams and global employees and global leadership. Jan-Olof menade att globala organisationer är beroende av samhället för att attrahera framtida medarbetare, exempelvis när det gäller bostäder, attraktiva städer och kommunikationer.