Navigate to video: Personcentrerad vård – Tillsammans för en bättre vård här
Video (3:50)
Personcentrerad vård – Tillsammans för en bättre vård här

Kort film om personcentrerad vård lanserad

En kort film om personcentrerad vård har tagits fram av en tvärdisciplinär arbetsgrupp vid Centrum för personcentrerad vård på Göteborgs universitet GPCC. Filmen är animerad och innehåller uttalanden från fem olika personer som representerar ett personcentrerat team.

Andra organisationer har tidigare tagit fram korta animerade filmer om personcentrerad vård. Men det är första gången Centrum för personcentrerad vård GPCC gör det. Det har sina orsaker.

– Hur man ska göra för att illustrera personcentrerad vård på ett kortfattat och tydligt sätt är något vi har brottats med inom GPCC sedan centrumet startade 2010. Personcentrerad vård är komplext. Det är en etik och ett förhållningssätt, men också ett arbetssätt. Det är inte helt enkelt att uttrycka kortfattat, men vi tycker att vi har fått till det riktigt bra i denna film, berättar Irma Lindström Kjellberg, forskare och pedagog på GPCC.

Filmen har tagits fram av en tvärdisciplinär arbetsgrupp bestående av en patientrepresentant Pamela Lindgren, tre GPCC-forskare och pedagoger Irma Lindström Kjellberg, Ida Björkman, Emma Forsgren, och två kommunikatörer Lovisa Aijmer och Jeanette Tenggren Durkan, som också varit projektledare.

Styrkeområde personcentrerad vård

Det var Karin Ahlberg, prefekt för Institutionen för vårdvetenskap och hälsa vid Sahlgrenska akademin som föreslog att en kortkort film om personcentrerad vård skulle tas fram. Filmen skall främst möta webbplatsbesökarna, men kan även användas i andra sammanhang. Förutom att institutionen för vårdvetenskap och hälsa är värd för GPCC, har både forskning och undervisning vid institutionen en stark profilering mot personcentrerad vård.

– Personcentrerad vård är vårt viktigaste styrkeområde, sammanfattar Karin Ahlberg.

Riktiga personer berättar om sin aspekt av personcentrerad vård i filmen

Den animerade filmen är strax under fyra minuter lång. Förutom att kortfattat förklara vad personcentrerad vård är, finns fem verkliga personer med. Inklippta i animeringen uttalar de sig om personcentrerad vård ur perspektiv som patient, läkare, sjuksköterska, närstående och fysioterapeut.

– Vi hade kunnat välja många fler, då ett personcentrerat team kan variera beroende på patientens behov, berättar Emma Forsgren. En mängd andra professioner kan ingå i ett personcentrerat team såsom undersköterskor, arbetsterapeuter, hemtjänstpersonal, logopeder eller psykologer. Men för att hålla filmen kort valde vi dessa fem, som vi tycker illustrerar den mångfald som kan ingå i ett team på ett bra sätt.

Patientrepresentant i arbetsgruppen bidrog med mycket

Medverkan av en patientrepresentant i arbetsgruppen hade stor betydelse, förklarar Jeanette Tenggren Durkan, som varit projektledare för filmen, och även arbetar med patientmedverkan på GPCC. Pamela Lindgren bidrog inte bara med sin patienterfarenhet, utan även sina kunskaper som designer. Hon såg också till att ständigt ha ett ”mångfaldsöga” på produktionen.

FAKTA

I filmen uttalar sig:

• Inger Ros, patientrepresentant i GPCC:s personråd och styrelseledamot i Funktionsrätt Sverige
  • Stina Mannheimer, ST-läkare i allmänmedicin och doktorand på GPCC
  • Stefan Nilsson, barnsjuksköterska, universitetslektor, docent och forskare på GPCC
  • Annika Lindström, närståenderepresentant i GPCC:s personråd och styrelseledamot i Autism Sverige
  • Annie Jonnergård, fysioterapeut och doktorand på GPCC

Arbetsgruppen bestod av:

• Ida Björkman, sjuksköterska, forskare inom personcentrerat lärande samt patient- och medborgarmedverkan på GPCC
  • Irma Lindström Kjellberg, pedagog och forskare på GPCC
  • Emma Forsgren, logoped, forskare, projektledare för utbildning och nyttiggörande av forskning på GPCC
  • Pamela Lindgren, patientrepresentant i GPCC:s personråd, designer och forskare på GPCC
  • Lovisa Aijmer, kommunikatör för institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Jeanette Tenggren Durkan, projektledare för filmen och samordnare för kommunikation, events och patient- och medborgarmedverkan på GPCC

Länk till filmen: Personcentrerad vård – Tillsammans för en bättre vård här

Filmen togs fram av Centrum för personcentrerad vård GPCC med hjälp av innovationsbolaget Dimh på initiativ av Institutionen för vårdvetenskap och hälsa vid Sahlgrenska akademin. Den finansierades av GPCC.