Kevin och Hans tilldelades Handelsstiftelsens uppsatspris – skrev om AI-teknologi i matbutiker

Handelshögskolestudenterna Kevin Ruf och Hans Krugenberg har tilldelats pris för deras masteruppsats "What if...? – How AI Chatbots Could Reconfigure Grocery Shopping In-store." Uppsatsen utforskar hur AI-chatbots kan omforma kundupplevelsen i matbutiker. Priset, som innefattar ett stipendium på 20 000 kr, delas ut av Handelns forskningsstiftelse och erkänner deras innovativa arbete inom området AI och handel.

Kevin Ruf och Hans Krugenberg prisades i kategorin för bästa masteruppsats för deras arbete med uppsatsen "What if...? – How AI Chatbots Could Reconfigure Grocery Shopping In-store." I sin uppsats utforskade de hur AI-teknologi, i form av chatbots, skulle kunna förändra den fysiska handelsupplevelsen i matbutiker.

Ruf och Krugenberg fann att en AI-chatbot i detaljhandlares appar skulle kunna förbättra navigering och informationssökning i butiker, samt förändra kunders sociala interaktioner och shoppingmönster. Deras arbete tyder på att shoppingupplevelsen kan bli mer inspirerande och mindre kompetenskrävande, men kräver att kunderna utvecklar kompetens i att använda chatboten. Idag arbetar Hans som Sales Trainee på Tetra Pak North Europe, medan Kevin är Business Controller inom Electromobility på Volvo Group.

What is your thesis about?

Different inventions such as the introduction of the barcode, shopping cart, self-scanning check outs or the smartphone have changed and shaped the way we shop. Digital tools have become a natural part of the shopping journey in physical stores. Driven by the launch of ChatGPT one year ago, we wanted to discover how the way we do our groceries would change when there was a retailer’s application with an AI chatbot available - combining data from retailers backend with internet in natural language output. We conducted focus group discussions and analysed the data by taking on the lense of practice theory - an approach influenced by philosophy to explain and synthesise everyday consumption.

What results did you obtain?

An AI chatbot would enhance in-store navigation and information seeking for shoppers, alter social interactions since store personell would be asked less questions. Lastly, existing shopping patterns could be disrupted by inspirational guidance. The meaning of the practice of grocery shopping would change from purely functional to more inspirational. Shopping would become easier as less competencies would be required, however the competence to use the chatbot would have to be developed (i.e., what prompts to use).

What are you doing today?

Sales Trainee Tetra Pak North Europe (Tetra Pak is working with many consumer brands, both private and retail brands, the products touch many consumers’ lives everyday), says Hans.

Business Controller Electromobility at Volvo Group (Volvo is increasingly working with AI tools, such as an internal Volvo Truck GPT as an assistant at work), says Kevin.

Juryns motivering

"Utifrån ett praktikperspektiv med matbutiken i fokus undersöker uppsatsen hur AI-teknologi skulle kunna stärka den fysiska handeln genom att assistera kunder vid deras matinköp och frigöra butikspersonalens tid för mer upplevelsebaserad service. Fokusgrupper med konsumenter visar att om chatbots integreras i dagligvaruhandelns applikationer kan de användas för att guida kunder i butiken, ge specifik information, svara på kunders frågor och hjälpa till att öka deras variation och val av matvaror. Genom uppsatsen bidrar författarna med insikter om hur ny teknologi kan underlätta och förbättra kundresan i butik vilken kan appliceras inom detaljhandeln i stort men skulle även kunna användas av anställda för att stödja deras dagliga arbete internt."

Juryn bestod av:
JohnOlof Olsson, Gillblads, Ordförande i styrelsen för Handelns forskningsstiftelse i Göteborg
Per Collins, ICA Kvantum Munkebäck

Per Andersson, HUI Research
Lena Hansson, föreståndare Centre for Retailing, Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet

Läs uppsatsen

"What if...? – How AI Chatbots Could Reconfigure Grocery Shopping In-store."

Om uppsatspriset

Handelns forskningsstiftelse delar ut två studentuppsatspris om 20 000 kr för bästa kandidat- respektive masteruppsats om handel. Utlysningen vänder sig till alla studenter på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Syftet är att stimulera studenter att studera och fördjupa sig inom frågeställningar som berör handel i sina kandidat- eller masteruppsatser.