Jonsereds herrgård goes AI på Göteborg Film Festival

Dorna Behdadi vid Göteborgs universitet, Chalmers Olle Häggström och författaren Sam Ghazi diskuterar AI och det mänskliga på Filmisk salong under årets Göteborg Film Festival.

Jonsereds herrgård bjuder under Göteborg Film Festival in till Filmisk salong på biograf Aftonstjärnan. En helafton med filmvisning och efterföljande samtal tillsammans med forskarna Dorna Behdadi och Olle Häggström från Göteborgs universitet respektive Chalmers, samt författaren Sam Ghazi.

Den tekniska utvecklingen inom AI går framåt i rasande fart och är både lockande och skrämmande. Kan AI utmanövrera människan eller är det bara ett smart hjälpmedel? Och vad betyder det ens att vara mänsklig?

Patologen och författaren Sam Ghazi, aktuell med romanen Teonauterna, möter Olle Häggström, professor i matematisk statistik på Chalmers tekniska högskola med inriktning på existentiell risk och AI-säkerhet, och Dorna Behdadi, doktorand i praktisk filosofi på Göteborgs universitet som forskar kring huruvida artificiella intelligenser kan vara moraliskt ansvariga för sina handlingar. Salongsvärd: Jonas Holmberg, Göteborg Film Festival.

Läs mer om den dokumentära "politiska thrillern" iHuman, och köp biljett, på Göteborg Film Festivals hemsida.

Salongen är ett samarbete mellan Jonsereds Herrgård vid Göteborgs universitet, Folkuniversitetet och Göteborg Film Festival. Den första delen av en serie filmvisningar med efterföljande seminariesamtal på tema AI, som Göteborgs universitet och Folkuniversitetet anordnar gemensamt under 2020.

Film: Artificial Intelligence: iHUMAN
Tid: tisdag 28 januari kl 18.00