Joakim Öhlén samtalar om svåra frågor i Gyncancerpodden

Joakim Öhlén, Centrumföreståndare för GPCC och professor i omvårdnad, har deltagit i ett avsnitt av Gyncancerpodden. Temat för avsnittet är närståendes behov av stöd. Gyncancerpodden produceras av Nätverket mot gynekologisk cancer.

Joakim Öhlén har deltagit i ett avsnitt av Gyncancerpodden om närståendes behov av stöd. Han är professor i omvårdnad vid Göteborgs universitet, föreståndare vid Centrum för personcentrerad vård vid Göteborgs universitet (GPCC) och sjuksköterska vid Palliativt centrum, Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg.

Jag var i våras inbjuden till ett webinarium av Nätverket mot gynekologisk cancer om Att stötta närstående och de önskade också att jag deltog i en pod om samma tema, berättar Joakim. Samtalet är tillsammans med Alexandra Andersson som arbetar med kommunikationsfrågor inom nätverket och har egen erfarenhet av att vara närstående. I samtalet diskuterar vi närståendeskap, närståendes behov av och möjligheter till stöd. Vi tangerar flera svåra frågor om livet och döden, om livsglädje och sorg. Betydelsen av personcentrerade förhållningssätt vävs in. Alexandra delar också sin klokskap och ställer viktiga frågor kopplade till närståendes situation.