Bild
Barn i klassrum
Foto: Unsplash
Länkstig

"Jag vill väcka elevernas nyfikenhet för arabiska”

Publicerad

Mariana Chamma Waked jobbar som modersmålslärare i arabiska i Karlskrona. I höstas läste hon en kurs för modersmålslärare vid Göteborgs universitet.
– Det är viktigt att hela tiden utvecklas och våga testa nytt, säger hon.

Bild
Mariana Chamma Waked
Mariana Chamma Waked

Mariana Chamma Waked kom till Sverige från Libanon för drygt 20 år sedan. I hemlandet hade hon studerat psykologi och även jobbat flera år som lärare i franska. Idag jobbar hon som modersmålslärare i arabiska i Karlskrona, på en grundskola med barn och ungdomar mellan förskoleklass och nian.
– Jag har alltid tyckt väldigt mycket om att undervisa och arabiskan är ett otroligt rikt språk, säger hon.

Berätta – vad gör du i ditt jobb som modersmålslärare?
– Jag lär mina elever att tala, läsa och skriva arabiska. Men det jag framför allt gör är att försöka väcka deras nyfikenheten för språket. Det är inte ovanligt att man som barn vill vara som alla andra och inte sticka ut genom att prata ett annat språk. Men modersmålet är en nyckel för all annan inlärning, kan man det så har man lättare för andra ämnen också. Sedan handlar det också om att modersmålet stärker elevens identitet.

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Elevernas triumf. Att se dem utvecklas och växa med språket. Jag jobbar bland annat i särskolan, och jag hade en pojke som inte trodde att han någonsin skulle kunna lära sig att läsa och skriva på arabiska. Jag lovade honom att om vi håller oss till planen och jobbar målmedvetet tillsammans så skulle han kunna det före jul. En tid senare kom han till mig och sa ”du lovade att jag skulle kunna läsa och skriva före jul, och det kan jag nu men det är två månader kvar till jul.”

Vad finns det för utmaningar?
– Det finns två delar, det som jag kan påverka som pedagog och det som jag inte kan påverka. Jag kan inte påverka att undervisningen till exempel ofta ligger på eftermiddagar när eleverna är trötta. Men att eleverna är i olika åldrar och har olika kunskapsnivå kan jag påverka genom att hitta bra material och olika texter att jobba med. Jag skulle säga att engagemang och kreativitet är viktiga egenskaper för en modersmålslärare.

Du läste en distanskurs för modersmålslärare på Göteborgs universitet i höstas, vad gav det dig?
– Jag vidareutbildar mig ständigt. Det är viktigt att hela tiden utvecklas och våga testa nytt. Kursen gav mig nya perspektiv och ny förståelse för det arabiska språksystemet. Nu är just de här kurserna i arabiska, men den typen av fördjupande och reflekterande fortbildning skulle jag säga är viktigt för alla lärare som jobbar med språk.

Text: Janna Roosch

Kurser för modersmålslärare

Göteborgs universitet erbjuder ett kurspaket med fyra sammanhängande kurser om totalt 30 hp för modersmålslärare i arabiska. Syftet är att presentera centrala ämnen och pedagogiska verktyg med relevans för modersmålsundervisningen i arabiska, till exempel kontrastiv grammatik, flerspråkighet, språksociologi, läromedel och litteracitet.
Kurserna är framtagna för att ge redskap att utvecklas som modersmålslärare. Kurserna ger på distans.

Läs mer om kurserna här: https://www.gu.se/sprak/arabiska

Vid Institutionen för språk och litteraturer ges även kursen Somaliska språket i ett kontrastivt perspektiv som lämpar sig för modersmålslärare i somaliska. Läs mer om kursen här: https://www.gu.se/studera/hitta-utbildning/somaliska-spraket-i-ett-kontrastivt-perspektiv-sol110