Historiskt möte på Jonsereds herrgård

Ryssland och Europa tjugo år efter Sovjetunionens upplösning. Det var ämnet för det seminarium som arrangerade på Jonsereds herrgård den 23 november 2011, ett seminarium där huvudrollerna intogs av några av dem som innehade huvudrollerna på den storpolitiska scenen på andra sidan Östersjön hösten 1991.

Seminariedeltagare och stadsmän.
Statsmän och seminariedeltagare. Stående fr v: Jan Eliasson, Gennady Burbulis och Henryk Szlajfer. Sittande fr v: Stanislau Shuskevich, Leonid Kravchuk och Vytautis Landsbergis.
Foto: Håkan Berg

Ryssland och Europa tjugo år efter Sovjetunionens upplösning. Det var ämnet för det seminarium som Göteborgs universitet, Göteborgs Stad och tidskriften Baltic Worlds arrangerade på Jonsereds herrgård den 23 november 2011.

Seminariets huvudroller intogs av dem som också intog huvudrollerna på den storpolitiska scenen på andra sidan Östersjön hösten 1991. Medverkade gjorde Gennady Burbulis, tidigare vice premiärminister i Ryska federationen och president Jeltsins närmaste man, Leonid Kravchuk, tidigare president i Ukraina, Vytautas Landsbergis, tidigare statschefen i Litauen, Stanislau Shuskevich tidigare statschef i Vitryssland,  och Polens förre utrikesminister, Andrzej Olechowski.

Seminariet, som rubricerats Aramageddon averted. Russia and Europe 20 years after the dissolution of the Soviet Union, inleddes av Gennady Burbulis och professorn vid universitetet i Warszawa, Henryk Szlajfer, som redovisade sin syn på The Direction of Russia respektive The Direction of Ukraine and Belarus.
Samtalsledare var utrikeskorrespondenten Peter Johnsson, Warszawa, och professor Kristian Gerner, Lunds universitet.

Bland övriga seminariedeltagare märktes Sveriges tidigare ambassadör i Moskva Örjan Berner, Sveriges förre utrikesminister Jan Eliasson, redaktör Stig Fredrikson, det förra statsrådet Leif Pagrotsky, departementsrådet på Utrikesdepartementet Åke Petersson, och professor Lennart Samuelson, Handelshögskolan i Stockholm.