Helena Carén är en av flera forskare som delar på 15 miljoner kronor i bidrag från Barncancerfonden

Helena Carén från SCC studerar cancerstamceller för att förstå varför elakartade gliom är så svårbehandlade. Målet är att utveckla en bättre behandling med färre biverkningar. Hon är en av forskarna i Göteborg som delar på 15 miljoner kronor i forskningsmedel från Barncancerfonden

Ett stort problem med hjärntumörer är risken för återfall som ofta är svåra att bota. För att hitta en mer effektiv behandling försöker nu Helena Carén vid Sahlgrenska Cancer Center i Göteborg förstå cancerstamcellernas beteende vid elakartade gliom, tumörer i det centrala nervsystemet, som drabbar ett fåtal barn varje år.

Läs mer i intervjun med Helena Carén på Akademiliv och ta även del av hela listan över göteborgarna som fick medel från Barncancerfonden 2020.