Alger skördas ombord till en båt.
Forskning på Tjärnölaboratoriet har bidragit till att utveckla odling och skörd av alger.
Foto: Karin Björk

Hållbart fiske och vattenbruk tema för företagsmässa

Den 1 mars öppnar Tjärnölaboratoriet dörrarna för en marin företagsmässa. Närmare hundra forskare, företagare, myndighetsrepresentanter och politiker möts för att diskutera hållbart fiske och vattenbruk i Bohuslän.
– Universitetet har mycket forskning som kan komma samhället till godo. Vi vill att kunskapen ska nå utanför dörrarna och skapa möjlighet till nya samarbeten, säger Susanne Lindegarth som är mässansvarig.

Porträttbild av en kvinna.
Susanne Lindegarth.
Foto: Albin Dahlin

Ekologisk hållbarhet är en angelägen fråga för många fiskare och vattenbrukare idag. Den marina mässan blir en mötesplats för att diskutera utmaningar och lösningar. Det är också en möjlighet för havsföretagare att knyta kontakter med forskare och att utveckla nya samarbeten.

– Vi vill öka kontakten med samhället. Ett huvudsyfte med mässan är att visa upp vad vi gör, säger Susanne Lindegarth, projektsamordnare vid Institutionen för marina vetenskaper och mässansvarig.

Forskning bidrar till hållbart nyttjande

Vid Göteborgs universitet pågår mycket forskning som kan bidra till ett hållbart nyttjande av havet. Till exempel om hur fisk och skaldjur är uppdelade i bestånd, vilket är viktig information för att förhindra utfiskning. Andra exempel är utveckling av landbaserad fiskodling, och utveckling av vattenbruk med ostron, musslor och alger.

– Jag hoppas att mässan ska leda till att fler "utifrån" får upp ögonen för det som universitetet gör här på Tjärnö. Att sprida kunskap till samhället är ju en viktig uppgift för oss, vid sidan av forskning och utbildning, säger Susanne Lindegarth.

Avslutar med avsmakning

Detta blir den fjärde marina företagsmässan som arrangeras på Tjärnö. Utvärderingar av tidigare mässor visar på nöjda deltagarna som fått ny kunskap och lärt känna forskare, och även uppskattat att träffa andra inom samma bransch.

– Jag är supernöjd med årets program. Vi har fått med forskare, företag och myndigheter som är relevanta för temat. Och dessutom två politiker från regionen, säger Susanne Lindegarth.

På programmet står bland annat korta föredrag från forskare och företagare och en paneldiskussion. Ett femtontal utställare kommer att visa upp sig och sina produkter.

– Något jag särskilt ser fram emot är avsmakningen som avslutar dagen. Olika företagare kommer att bjuda på sina produkter; det blir sjöpungsbullar, rå havskräfta, tångknäcke med tångaioli och mycket mer.

Text: Susanne Liljenström

Mässfakta

Fredag den 1 mars samlas forskare, företagare, myndighetspersoner och politiker för en marin företagsmässa på Tjärnö marina laboratorium. Mässans tema är ”På väg mot ett mer ekologiskt hållbart fiske och vattenbruk i Bohuslän”. På programmet står föredrag och paneldiskussion med representanter från fiske- och vattenbruksnäringen, ansvariga myndigheter, forskning och politik.

Mässan är ett samarrangemang mellan Göteborgs universitet, Strömstads och Tanums kommuner, Fiskekommunerna, Svinesundskommittén, Svenskt vattenbruk och sjömat, Samförvaltningen Norra Bohuslän, Innovatum och samverkansplattformen för biomarina näringar samt Kosterhavets nationalpark.

Sista anmälningsdag är den 23 februari.
Ingen deltagaravgift (anmälan är bindande).