Deltagare i finalveckan
Sally Åström och Emma Källgren är precis klara med experimentövningen under finalveckan i Wallenbergs fysikpris.

Gymnasieelever tävlar i fysik

Under finalveckan i Wallenbergs fysikpris välkomnas ett gäng extra smarta gymnasieelever till Campus Johanneberg efter att ha kvalificerat sig i deltävlingar på sina respektive skolor. Finalveckan är ett samarrangemang mellan Svenska Fysikersamfundet och Fysikcentrum vid Chalmers och Göteborgs universitet och arrangeras med ekonomiskt stöd från Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond.

Förmiddagens experimentpass lider mot sitt slut. Deltagarna i finalveckan i Wallenbergs fysikpris har tillbringat ett par timmar med att mäta hastigheten hos en "fallskärmshoppare" i form av en tyngd med en skärm i papp. De har fått notera värden och jämföra data med teori för att till slut kunna besvara vad maxhastigheten i fallet blir. Stämningen i labbet är lugn men förväntansfull - detta var bara en övning, imorgon är det dags för den riktiga finalen.

Deltagare wallenbergs fysikpris
Alvar Forsling och Emma Granström filar på sina uträkningar in i det sista.
Foto: Carolina Svensson

Under den avslutande genomgången passar övningsledaren Rebecka Rilemark på att peppa deltagarna lite extra inför morgondagens tävlingar.

- Tänk på att ni har massor av bra kunskap och verktyg med er, och att bara försöka ta det lugnt och jobba på, så kommer det gå jättebra.

Internationell fysikolympiad väntar

Wallenbergs fysikpris hette tidigare Skolornas fysiktävling, innan konceptet vidareutvecklades till vad det är idag, berättar universitetslektor Anne-Sofie Mårtensson. Varje år deltar ett 70-tal gymnasieskolor från hela Sverige i kvalificerande moment där de bästa eleverna går vidare till finalen på Göteborgs universitet och Chalmers. Senare i vår kommer de att tävla en vecka ytterligare i Tallinn, Estland, med fokus på teori. En jury tittar sedan på de sammantagna resultaten och väljer ut fem vinnare som får representera Sverige i Fysikolympiadens europeiska gren, som avgörs i Georgien i sommar.

Deltagare i wallenbergs fysikpris finalvecka
Lily Skelton Kockum

Hoppas på värmelära

Lily Skelton Kockum från Södra Latins gymnasium i Stockholm deltar för andra året i rad, och känner sig mer självsäker än i fjol.

- Det gick förvånansvärt bra idag! Vi fick bättre resultat jämfört med förra året. Jag är ändå lite nervös inför tävlingen, men ska försöka fokusera på att ha kul.

Inför finalen vet deltagarna inte vilka fysikområden de kommer utmanas inom, och övningarna inför handlar mycket om att bli bekväm med tävlingsformatet.

- Idag har vi tränat på dimensionsanalys, och det är bra att få gå igenom innan tävlingen för det har inte alla hunnit med i fysikkurserna i skolan än. Inför imorgon har jag inte funderat så mycket på vad jag hoppas på för ämne än... Kanske värmelära? Det kan vara kul, säger Lily.

Läs mer om Wallenbergs fysikpris här

Text och bild: Carolina Svensson