GRI-forskare i Almedalen: Kön styr lön!

Ulla Eriksson-Zetterquist moderator för seminariet Kön styr lön!

Tid: 3 juli klockan 10.00-11.00
Plats: Kårhuset Rindi, Almedalen
Arrangör: Civilekonomerna och Sveriges Ekonomföreningars Riksorganisation (S.E.R.O.)

I flera aktuella rapporter från Civilekonomerna framkommer att kvinnor tjänar mindre än män. Redan tre år efter examen tjänar 30 procent av männen över 40 000 kr per månad jämfört med nio procent av kvinnorna. I nyligen genomförda intervjuer med unga ekonomer framkommer också att kvinnor och män verkar ha olika strategier i sin löneförhandling.

Debatten kommer att handla om löneskillnader och hur olika parter i samhället kan bidra till en mer jämställd arbetsmarknad.

Medverkande
Alexander Beck, Utredningschef, Civilekonomerna. Ulla Eriksson-Zetterquist, Professor, Handelshögskolan Göteborg. Lotta Wiklund Hedin, Vice Ordförande, SACO Studentråd. Jens Jacobsson, Förbundsdirektör, Civilekonomerna. Maria Arnholm, Jämställdhetsminister, Regeringen. Elisabeth Sundin, Professor i Företagsekonomi, Linköpings universitet. Peter Christensen, Chef Granskningsenheten, DO.

Moderator: Ulla Eriksson-Zetterquist, professor, Handelshögskolan Göteborg

Till programmet