Alexander Olausson tar emot pris
Boel Mörck, Chef område 2, huvudhandledare Axel Wolf, Alexander Olausson samt Britt-Marie Zaman, utvecklingschef område 2.
Foto: Sahlgrenska universitetssjukhuset

GPCC-doktorand prisad för bästa abstract

Under kvalitets- och forskningsdagarna på område 2 vid Sahlgrenska universitetssjukhuset tilldelades Alexander Olausson priset för 2020 års bästa forskningsabstrakt. Alexander är doktorand på institutionen för vårdvetenskap och hälsa, samt affilierad till GPCC.

Priset var utsett av en oberoende jury bestående av personer i områdets FoUUI-grupp. Alexander Olausson, anestesisjuksköterska och doktorand vid institutionen för vårdvetenskap och hälsa, har tillsammans med sina medförfattare Johan Svensson, Paulin Andréll, Pether Jildenstål, Sven-Egron Thörn och Axel Wolf skrivit en systematisk litteraturöversikt och meta-analys inom ämnet för total opioid-fri generell anestesi.

- Det är med stor glädje som jag tar emot priset för 2020 års bästa forskningsabstrakt för studien "Total Opioid-Fri Generell Anestesi". Jag hoppas att den systematiska litteraturöversikt och meta-analys som jag och mina medförfattare har gjort kan bidra till ökad kännedom om opioid-fri anestesi och dess tillämpningar för olika kirurgiska ingrepp. Det finns ett behov av opioid-sparande behandlingsalternativ, vilket inte bara syftar till att reducera opioid-relaterade bieffekter utan även öka förutsättningarna för en mer personcentrerad vård inom den perioperativa kontexten, säger Alexander.

TEXT: Alexander Olausson