Goda möjligheter för ökat utbyte med Hafen City Universität

Kerstin Ahlskog Arbaeus och Catharina Thörn från Institutionen för kulturvetenskaper besökte i början av maj Hafen City Universität (HCU) i Hamburg för att utveckla samarbetet däremellan. Det hela möjliggjordes genom Erasmusmedel.

Institutionen för kulturvetenskaper har sedan 2014 ett avtal med Hafen City Universität som innehåller möjligheter för både lärarutbyten och studentmobilitet på alla nivåer. Hittills har avtalet resulterat i ett lärarutbyte och ett fåtal inkommande utbytesstudenter, men nu vill institutionen stärka samarbetet.

– På våra två kandidatprogram Medier, estetik och kulturellt entreprenörskap och Kultur finns ett ökat intresse för utbytesstudier vid HCU. Vi tror att det finns goda möjligheter att öka mobiliteten bland våra studenter och doktorander, både inom program och på fristående kurser. HCU har en hel del erbjuda dem, säger Kerstin Ahlskog Arbaeus. – Vi hoppas också att fler studenter från Hamburg vill komma till Göteborg.

Vid HCU ges kandidatprogrammet Metropolitan Culture, som har många beröringspunkter med Institutionen för kulturvetenskapers kandidatprogram Kultur och det nya masterprogrammet Kultur och demokrati. Under besöket i Hamburg konkretiserades planer på ett lärarutbyte, då en lärare från HCU ska undervisa på Kultur och demokrati till hösten.

Särskilt inom urbanforskningen finns intressanta aspekter att ta tillvara på och Hamburg och Göteborg uppvisar många likheter som stad. Catharina Thörn, som är urbanforskare och kursansvarig för första delkursen i det nya masterprogrammet, presenterade också sin forskning och senaste bok, Den urbana fronten, vid ett seminarium om urbanforskning och fotografi.

Det blev tillfälle att träffa både forskare, doktorander och studenter och göra ett besök i det gamla bostadskvarteret Gängeviertel, som 2009 bevarades från rivning genom en intervention av konstnärer och kulturaktivister.

– Det var en intensiv, givande och intressant resa som förhoppningsvis gör att samarbetet och utbytet med Hafen City Universität växer och utvecklas, sammanfattar Kerstin Ahlskog Arbaeus.