Framgångar för nydisputerade nationalekonomer

Samtliga forskare som sökt arbete på den hårda internationella arbetsmarknaden för nationalekonomer har haft stor framgång. Reda Moursli, Oana Borcan och Emil Persson ser alla med entusiasm fram emot sina nya jobb.

I sin doktorsavhandling fokuserade Reda Moursli på empirisk företagsfinansiering. Under sommaren kommer han att flytta till Connecticut i USA att att påbörja sin tjänst som assistant professor vid Wesleyan University.

– Jag kommer framför allt att bedriva forskning inom mitt område i finansiell ekonomi och undervisa i finans och ekonometri. Jag är mycket glad att få ansluta mig till institutionen för nationalekonomi vid Wesleyan, som har ett mycket gott rykte. Mina framtida kollegor är mycket hjälpsamma och välkomnande. Jag tror det är ett bra ställe att starta på och bygga min karriär som junior professor, säger Reda Moursli.

Oana Borcan har rekryterats till forskargruppen tillämpad ekonomi vid University of East Anglia i Norwich, Storbritannien. Hennes forskning handlar om institutioner, korruption, politiska val och utbildning. Och hon är glad över sin nya anställning som lektor i nationalekonomi:

– Det ska bli stimulerande att få arbeta med forskning och undervisning i  tillämpad ekonomi tillsammans med forskare som har likartade forskningsintressen. Dessutom är det bra att redan vara på en så kallade tenure track tjänst som snart kan leda till fast anställning.

För Emil Persson det nya jobbet är närmare till hands. Han har börjat som forskare vid Centrum för forsknings- & bioetik vid Uppsala universitet. Hans forskning är inriktad på riskpreferenser och riskuppfattning inom medicinsk beslutsfattande. Emil Persson försvarar sin avhandling under våren.