Forskningsfartyget Skagerak i havet utanför Kristineberg.
R/V Skagerak deltar i Öppet fartyg i Stockholm 9 - 11 juni. Visning för allmänheten sker den 11:e juni, men R/V Skagerak har även en extra dag för gymnasieskolor den 8:e juni.
Foto: Carl Kristensson

Forskningsfartyget Skagerak visas upp i Stockholm

Lördagen den 11 juni välkomnas allmänheten ombord på två av Sveriges forskningsfartyg: R/V Skagerak och R/V Svea. Fartygen ligger utanför Fotografiska, Stadsgårdshamnen i Stockholm.

Den 9 – 11 juni arrangeras evenemanget Öppet fartyg i Stockholm, där flera organisationer deltar i programmet. Under den 9 och 10 juni visas fartygen bland annat för Kronprinsessan Victoria, samt särskilt inbjudna intressenter, politiker och beslutsfattare, men den 11:e juni kan allmänheten boka en gemensam visning av fartygen R/V Skagerak och R/V Svea.

Visningar för allmänheten

Visningarna för allmänheten startar på R/V Svea och följs av besök på R/V Skagerak. Besöken tar 20 + 20 minuter och är kostnadsfria. På visningarna får besökarna se fartygens utrustning, laboratorier och instrument, samt träffa forskare och personal.

Ombord R/V Skagerak finns även forskare och ett klappakvarium  från Tjärnö marina laboratorium.

Studenter med CTD ombord Skagerak.
R/V Skagerak används i utbildningen på Göteborgs universitet.

Bokning av visning för allmänheten den 11:e juni sker i förväg via denna webbsida: Länk till anmälan.

Extra dag för marin utbildning

Redan den 8:e juni kommer R/V Skagerak att ligga förtöjd utanför Fotografiska, då Institutionen för marina vetenskaper på Göteborgs universitet bjudit in skolelever till en dag där de marina utbildningarna står i centrum.

– Studenterna är universitets hjärta. Vill vi locka fler studenter till att studera de marina vetenskaperna och därför bjuder vi in gymnasieelever att gå ombord fartyget för att väcka intresse och visa vad Göteborgs universitet kan erbjuda i utbildningsväg, säger Niklas Andersson, vetenskaplig koordinator på R/V Skagerak.

Uppmärksamma fartygsbaserad forskning

På Öppet fartyg visar några av Sveriges nyckelaktörer betydelsen av Sveriges fartygsbaserade forskning och miljöövervakning för att kunna fatta hållbara beslut i klimat- och miljöfrågor för vår framtid.

– Sveriges forskningsfartyg har fantastiska resurser och kapaciteter för forskning, utbildning, miljöövervakning och innovation. Evenemanget Öppet fartyg är ett viktigt sätt för oss att visa och berätta om dessa resurser, säger Louise Newman, stationschef på R/V Skagerak.

Om evenemanget

Öppet fartyg 9 – 11 juni arrangeras av Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) tillsammans med Göteborgs universitet, SMHI, Stockholms universitet, Umeå universitet, Sveriges geologiska undersökning, Polarforskningssekretariatet och Havs- och vattenmyndigheten.

Länk till Öppet fartygs webbplats.