Foto: Michael Folmer/Mostphotos

Forskar om skolans digitalisering

Mona Lundin har befordrats till professor i pedagogik. Hon forskar om digitalisering i arbetslivet och är nu involverade i flera projekt om skolans digitalisering.

Porträtt på Mona Lundin.
Mona Lundin.

Mona Lundin disputerade i pedagogik vid Göteborgs universitet 2009 och har sedan dess forskat och undervisat på Utbildningsvetenskapliga fakulteten. Hennes forskning handlar om digitalisering av arbetslivet.

– Jag är intresserad av vilka konsekvenser digitaliseringen får för yrkesverksammas dagliga arbete och vilka kompetenser som behövs. På senare tid har mitt intresse också rört sig mot områden som handlar om likvärdighet och då speciellt utanförskap i en digital skola, säger Mona Lundin.

Varför är det ett viktigt forskningsområde?

– Digitala teknologier har kommit att bli en del i arbetslivet och därför är det viktigt att studera hur relationen mellan det sociala och det materiella tar sig uttryck i yrkesverksammas aktiviteter. Men det får inte stanna vid att beskriva dessa processer. Det är också viktigt att utforska de konsekvenser som dessa teknologier får. Ett sådant exempel rör lärares arbete. Digitala plattformar kan å ena sidan förenkla deras administrativa arbete och undervisning, å andra sidan skapa merarbete och ge konsekvenser som sjukskrivning.

Lärare på sociala medier

Under fyra år ledde Mona Lundin ett projekt om lärares professionella lärande på sociala medier. Tre centrala former för deltagande identifierades: att efterfråga och ge tips, att fråga efter och ge konkreta undervisningsexempel, och att ifrågasätta och motivera gruppens tematiska innehåll.

– Det växande antalet lärare som deltar, på arbetstid och på fritiden, i professionella grupper online pekar på värdet av dessa arenor för lärares arbete men också för deras professionella identitet. Utan tvekan så bidrar deltagandet till en känsla av kollegial tillhörighet.

En aspekt som bidrar till professionell utveckling är gruppens hållbarhet.

Diskussionerna i gruppen sträcker sig ofta över längre perioder, antingen i en diskussionstråd eller som teman i återkommande trådar. Denna typ av professionella diskussioner som pågår över tid och som möjliggörs av infrastrukturen i sociala medier är svår att få till stånd i organiserade fortbildningsinsatser, säger Mona Lundin och fortsätter:

– En annan aspekt som hänger nära samman med hållbarhetsaspekten är tillgänglighet. Flera studier pekar på tillgänglighet som en viktig aspekt, det vill säga att lärare när som helst och var som helst kan få respons på sina inlägg. Det som blir tydligt är att lärares deltagande framför allt sker utanför arbetstid, vilket också väcker frågor om vilka konsekvenser det kan ha för lärares arbetssituation och arbetsbelastning.

Tre pågående forskningsprojekt

Mona Lundin jobbar för närvarande i tre olika forskningsprojekt. I ett av dem studeras digital kompetens hos lärare som undervisar förskoleklass. I det har lärarna fått se och diskutera videoinspelningar av sina egna lektioner.

I ett annat pågående projekt undersöks om det finns en obalans mellan nya krav och stöd när det gäller lärares digitala arbete. Mona Lundin är också involverad i ett nordiskt forskningsprojekt om hur digitaliseringen inom välfärden har medfört att offentligt anställda behöver stötta de medborgare som inte har tillgång till, eller förstår hur de ska använda, digitala verktyg.