Foto på blanketterna i entrén på Medicinaregatan 10A.
Foto: Karin Allander

Fin utmärkelse till forskning inom reumatologi

Avdelningen för reumatologi och inflammationsforskning vid Institutionen för medicin har utsetts till EULAR Centre of Excellence in Rheumatology 2022–2027. Det är tredje gången avdelningen får utmärkelsen, som bara innehas av två universitet i Sverige.

Titeln delas ut av den europeiska organisationen The European Alliance of Associations for Rheumatology (EULAR), till reumatologiska enheter som kombinerar högkvalitativ forskning med klinisk verksamhet och utbildningsuppdrag, och söks för en femårsperiod.

Maria Bokarewa, professor i reumatologi och överläkare vid reumatologkliniken på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, har skrivit ansökan vid alla tre tillfällen – den första 2012.

– Det är otroligt roligt att vi lyckas även denna gång! Jämfört med vid förra ansökan har kraven höjts och granskningen som görs av EULAR är mycket noggrann, säger hon.

Har stärkt sin kliniska forskning

Porträttbild på Maria Bokarewa.
Maria Bokarewa, överläkare och professor vid Institutionen för medicin.
Foto: Karin Allander

Bland annat har Maria Bokarewa sammanställt alla publikationer vid avdelningen som uppfyller vissa kriterier. Bara artiklar där forskare vid avdelningen är förste- eller sista författare och som är publicerade i tidskrifter med minst påverkansfaktor (impact factor) fyra får finnas med i ansökan.

Enligt Maria Bokarewa har avdelningen stärkt sin forskning mycket sedan första ansökan 2012, vilket både leder till fler publikationer och fler publiceringar i högre rankade tidskrifter.

– Vi har lyckats rekrytera många unga forskare, både nya forskare och sådana som har återvänt efter sin postdoc. Vi har också satsat mycket på att utveckla vår experimentella forskning och att komplettera med epidemiologiska studier, patientnära klinisk forskning och strategiska patientkohorter, säger hon.

Fler utbytesstudenter

Avdelningen har ett nära samarbete med reumatologkliniken och Kliniskt reumatologiskt forskningscenter på Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Idag är majoriteten av läkarna disputerade eller aktiva inom forskning. Det är en utveckling som har blivit möjlig mycket tack vare ALF-tjänster, som ger kliniskt verksamma medarbetare möjlighet att forska på deltid.

År 2023 finns ett 30-tal EULAR Centre of Excellence in Rheumatology i Europa. I Sverige är det bara Göteborgs universitet och Karolinska Institutet som har titeln. Den prestigefyllda utnämningen markeras med en ny plakett vid ingången på Guldhedsgatan 10A.

– Och vi har firat med champagne! Det här är en bekräftelse på att vår forskning håller en hög internationell standard. Utmärkelsen har gjort det lättare för oss att knyta internationella kontakter. Det har också gjort att fler unga forskare och internationella studenter söker sig hit. Nu får vi besök av Erasmusstudenter från hela Europa, berättar Maria Bokarewa.

Drabbar över en miljon svenskar

Det finns ett 100-tal reumatologiska sjukdomar, där ledgångsreumatism (reumatoid artrit) är den vanligaste. Sjukdomarna drabbar ofta leder, muskler och skelett så att man får ont och svårt att röra sig. Även blodkärl och andra livsviktiga organ kan påverkas.

Över en miljon svenskar har någon form av reumatisk sjukdom. Utvecklingen av nya läkemedel har varit mycket framgångsrik de senaste 20 åren, men fortfarande saknas botande behandling och alla patienter får inte tillräcklig hjälp av dagens behandling, så mer forskning behövs.

TEXT OCH FOTO: KARIN ALLANDER