Feministiska serietecknares nya grepp: broderier

I ett par decennier har en våg av hantverksaktivism svept över världen, med virkade budskap på lyktstolpar och politiska åsikter på pärlplattor. Det senaste tillskottet i den så kallade craftivism-rörelsen är svenska feministiska serietecknare som broderar fram sina verk.

I Sverige syns ett ökat intresse för hantverk som stickning och virkning, en trend som bara har ökat under pandemin, menar Anna Nordenstam, professor i litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.

– Många broderar vanliga broderier, men det finns också en hel del broderier med humoristiska och feministiska budskap, säger Anna Nordenstam.

Myntar nytt begrepp

Nu har broderierna också letat sig in i seriernas värld. I en artikel i tidskriften Journal of Graphic Novels and Comics myntar Anna Nordenstam och forskarkollegan Margareta Wallin Wictorin vid Karlstad universitet ett helt nytt begrepp: comics craftivism.

– Vi har sett att svenska serietecknare som Åsa Grennvall/Schagerström, Lotta Sjöberg och Sara Granér har använt sig av broderier för att skapa serier.

Scener ur ett äktenskrap av Lotta Sjöberg

Slöjdtekniker för att få fram ett budskap

Begreppet comics craftivism har sitt ursprung i craftivism, en bred global rörelse som vill göra världen till en bättre plats genom hantverk och kreativitet.

Själva sakfrågorna handlar ofta om miljö och klimat, feminism eller ekonomisk rättvisa, och rörelsen kan märkas genom till exempel stickade eller virkade budskap runt lyktstolpar, eller politiska åsikter som förs fram på en pärlplatta.

– Poängen med craftivism är att använda sig av olika typer av slöjdtekniker för att få fram ett budskap. Nu har alltså serietecknare börjat skapa serier i broderiform.

Helt igenom broderad bok

Omslaget till Urmodern av Åsa Schagerström

Lotta Sjöberg har både publicerat broderade serier i en bok och på Instagram, Sara Granér använder broderierna bredvid andra tekniker som teckning, collage och keramik. Åsa Grennvall/Schagerström gav förra året ut en bok som är helt igenom broderad: Urmodern.

– Alla tre har en feministisk tematik och tar upp aktuella problem, men på lite olika sätt. Lotta Sjöberg och Sara Granér använder sig mycket av ironi, medan Åsa Grennvall/Schagerström i serieform ofta bearbetar relationer och våld.

Varför tror du att dessa broderade serier kommer nu?

– Det vågar jag inte svara på, men det handlar väl om att de vill utvidga och hitta nya former av serietecknandet. De är kreativa och serieskapandet tar nya vägar.

Text: Elin Widfeldt

Bilder: Lotta Sjöberg och Åsa Schagerström

Fotnot: Serietecknaren Åsa Schagerström hette tidigare Grennvall, och hennes böcker finns publicerade under bägge namnen.

Kvinnoportött av Lotta Sjöberg
Comics craftivism

Anna Nordenstam är professor i litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet, Margareta Wallin Wictorin är lektor i kulturstudier samt docent i konst- och bildvetenskap vid Karlstad universitet.

Deras artikel är en del av forskningsprojektet Feministiska svenska tecknade serier som medium för politisk aktivism och kritik som leds av Anna Nordenstam.

Det var den amerikanska sociologen Betsy Greer som år 2003 gav craftivism-rörelsen ett namn. Hon var också en av dem som låg bakom ett manifest för rörelsen.