Executive faculty tar kompetensutveckling till en ny nivå

Executive Faculty är något helt annat än traditionell kompetensutveckling. Konceptet matchar en forskare från Handelshögskolan med en yrkesperson från ett partnerföretag. Tillsammans ger de sig ut på en 1,5 år lång resa med målet att båda ska utvecklas.

Evangelos Bourelos och Staffan Vidén

Evangelos Bourelos är forskare på Institutet för innovation och entreprenörskap. Staffan Vidén är Vice President, Manufacturing på Volvo Trucks. Under 1,5 år har de träffats var tredje vecka för att diskutera och utmana varandra.
– Det kändes bra direkt. Vi hittade snabbt gemensamma intresseområden och var båda angelägna om att skapa ett bra samarbete, säger Evangelos Bourelos.
– Jag har en hel del utbyten med tekniska högskolor, här fick jag andra infallsvinklar. Vi har alltid väldigt intressanta diskussioner. Det har inte precis varit svårt att få tiden att gå, säger Staffan Vidén.

En unik svensk möjlighet

Båda är överens om att såväl näringsliv som samhälle har stora utmaningar framöver, och att det är viktigt att hitta nya samarbetsformer för att möta dem.
– Utvecklingen går väldigt snabbt nu. Vi som jobbar med produktion gör ofta investeringar på 20 års sikt. I dag har flera av företagen på Fortune 500-listan inte ens funnits så länge! Då är det extra viktigt att fråga sig om vi har rätt perspektiv, rätt affärsmodeller, säger Staffan Vidén.
– Det är inte många länder som har klarat att få industri och akademi att samverka på ett sätt som ger resultat. Här har Sverige kulturella fördelar i förmågan att samarbeta, och vi är ett bra exempel på det säger Evangelos Bourelos.

Möjlighet till korsbefruktning

Artificiell intelligens och Big Data var ämnen som båda hade fördjupat sig i på lite olika sätt. Här fanns en möjlighet till korsbefruktning.
– Jag ville veta var spetskompetensen fanns och lära mig av hur andra har gjort. Universitet har ju större möjligheter där och Evangelos var väldigt påläst, säger Staffan Vidén.
– Här såg vi också en möjlighet att engagera studenterna. Jag bjöd in Staffan att bli intervjuad och att hålla en föreläsning. Många studenter blev inspirerade. Det har synts även långt senare när dom valde examensarbeten, säger Evangelos Bourelos.

Värdefullt utbyte

Efter 1,5 år med Executive Faculty är omdömet väldigt positivt och utbytet fortsätter.
– Det har fallit väl ut. Jag kan rekommendera andra att testa. Även om du redan har bra kontakt med universitetsvärlden, så blir det här en helt annan sak, säger Staffan Vidén.

Om Executive Faculty
Ett långsiktigt, strukturerat program som ger erfarna yrkesutövare en möjlighet att utveckla sin kompetens i en akademisk miljö. Varje deltagare tilldelas, via en matchningsprocess, en senior forskare med passande profil. Programmet är endast tillgängligt för handelshögskolans Senior Partners.

Detta är en artikel från Handelshögskolans Magasin 2019.