Närbild på den nya fasaden
Foto: Isac Lundmark

Ett smakprov på Handelshögskolans nya hus

En så kallad mockup finns nu på plats utanför Handelshögskolans huvudentré. Det är en fullskalig bit av fasaden på den byggnad som kommer att stå klar om några år.

Navigate to video: Mockup installeras april 2023
Video (0:0:48)
Mockup installeras april 2023
Se när mockupen lyftes på plats i april 2023.
träsnidare arbetar med formar till fasaden
Foto: Akademiska Hus

Arbetet med Handelshögskolans nya byggnad går vidare. Som en del i att ta fram bygglovshandlingar och också testa utformningen av fasadens mönster, har Akademiska Hus tagit fram en så kallad mockup. Mockupen är en fullskalig modell av en del av fasaden, och ger den som går förbi en känsla av hur det nya huset kommer att se ut.

verktyg och en träform som  delvis har bearbetats
Arbete med träformar
Foto: Akademiska Hus

Den nya byggnaden är skapad av Johannes Norlander Arkitekter och ritad för att passa med Handelshögskolans arkitektur från både 1950-talet och 1990-talet. De stora fönstren sätter karaktären för såväl insidan som utsidan av byggnaden. Interiört ger de stora glasen, ljusa och luftiga lokaler, exteriört blir de ett inbjudande avbrott i betongfasaden. Tillsammans med de bronsfärgade smidesdetaljerna kommer det att ge ett varmt och stilrent intryck som passar väl in med övrig byggnation och med Handelshögskolans verksamhet.

Fasaden och dess mönster har utformats för att skapa en levande och varm yta som förändras i takt med hur skuggorna vandrar över dygnet. Mönstringen i fasadskivorna ska påminna om hyvlad och huggen sandsten, och ger en nickning till den äldre arkitekturen i kvarteret. Mönstret och formarna som betongen ska gjutas i har tagits fram tillsammans med en träsnidare.

Handelshögskolans nya byggnad beräknas stå klar om några år, och förutom Handelshögskolans verksamhet kommer byggnaden ha en integrerad entré till Västlänkens station Haga.

Läs mer om byggprojektet

Illustrationer av hur det nya huset kan komma att se ut.

Illustration av hur den nya byggnaden kommer att se ut
Illustration av exteriören
Illustration av en studieyta
Illustration av studieyta