Ett av Nordens största medicinpriser till professor Claes Ohlsson

Claes Ohlsson, professor i hormonell reglering av benmetabolism och tillväxt vid Göteborgs universitet, har utsetts till mottagare av årets Anders Jahres stora medicinska pris. Priset delas ut av Universitetet i Oslo och är på en miljon norska kronor, vilket gör det till ett av Nordens största inom det medicinska fältet.

För Claes, som fortfarande har semester, kom priset som en glad överraskning. Även om priset ges till honom personligen menar han att äran tillhör alla medarbetare som bidragit inom osteoporosforskningen i Göteborg:

– Det är fantastiskt roligt att osteoporosforskningen i Göteborg uppmärksammats med detta fina och mycket stora pris. Vi har sett en enorm utveckling under senaste tjugo åren och nu finns det ett flertal framgångsrika seniora forskare som bedriver unik osteoporosforskning, allt från grundläggande forskning om benmetabolism till kliniska behandlingsstudier, konstaterar han.

Banbrytande studier
Claes Ohlsson får priset för sina banbrytande studier av benskörhet, med särskild vikt på hormoners och geners betydelse. Priset delas ut av Universitetet i Oslo, och prisjuryn lyfter särskilt fram att han tillsammans med sina medarbetare visat hur hormoner, gener och tarmbakterier påverkar benmassan, och menar att arbetet gett banbrytande insikter i orsakerna bakom osteoporos.

Bland annat har Claes Ohlsson och hans kollegor identifierat viktiga genetiska faktorer som reglerar benmassa och risken för frakturer. Han har också fokuserat på hormonell reglering av bentillväxt och vuxen benomsättning. Han har utgått från stora observationsstudier av människors gener och följt upp fynd i kontrollerade studier på både möss och människa. Han har även identifierat hur könshormoner påverkar benmassan.

Benen kopplas till fettmassan
– Vi arbetar nu vidare med de projekt som jag fått priset för, det vill säga att identifiera nya läkemedelsmål för osteoporos och nya biomarkörer för att identifiera patienter med hög frakturrisk, säger Claes Ohlsson.

Ett annat fynd, som fick stor uppmärksamhet nu i julas då resultaten publicerades, handlar om ett potentiellt helt nytt system för reglering av fettmassa, där benen skickar signaler om kroppsvikten till hjärnan. Fyndet är den första återkopplingssignalen för att reglera fettmassa som upptäckts sedan 1990-talet, och kan kanske vara en förklaring till varför sittande är så starkt kopplat till fetma och ohälsa. Tillsammans med professor John-Olov Jansson leder Claes Ohlsson nu ett spännande projekt för att närmare utreda mekanismen.
Anders Jahres medicinska priser ges för utmärkt forskning inom basal och klinisk medicin. Prisen delas ut av Universitetet i Oslo och är bland de största inom medicinen i Norden. Prisutdelningen sker i universitetets aula den 11 oktober, och i samband med detta planerar Claes också att passa på att fira priset med sina medarbetare.

Läs mer om priset och Universitetets i Oslo motivering

AV: ELIN LINDSTRÖM CLAESSEN