Den svenska tidningssatirens historia

Ridderstads stiftelse för historisk grafisk forskning har beviljat medel till professor Orla Vigsø, institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), för att studera svensk tecknad tidningssatirs historia, från då den började i slutet på 1800-talet till idag.

Orla VigsøI många länder har den dagsaktuella satirteckningen spelat och spelar fortfarande en stor roll och bedöms som en kommentar i linje med ledare och politiska gästkrönikor. I Tyskland, Frankrike, England och USA är satirens roll i det politiska spelet sedan länge erkänd och dess historia har dokumenterats och beskrivits.

I Sverige är den satiriska dagstidningsteckningen ett oskrivet blad, både vad gäller ursprung, historia, utbredning och utveckling. Enstaka tecknare har behandlats, men en överblick har aldrig presenterats. Detta är en brist som bland annat blev tydlig under de diskussioner som följde terrorattacken på den franska satirtidningen Charlie Hebdo; när medierna diskuterade den franska satirens position och form med hänvisningar till historiska studier, fick man för Sveriges del nöja sig med svepande generaliseringar i stil med att ”vi i Sverige har en annan tradition”.

Orla Vigsø är professor i journalistik, medier och kommunikation och var tidigare professor i retorik på Södertörns högskola. Orlas forskning rör sig främst inom två huvudinriktningar; politisk kommunikation och kriskommunikation.