Claes Alvstam har gått ur tiden

Professor Claes Alvstam har hastigt avlidit i en ålder av 72 år. Många är de studenter som har mött Claes och hans fängslande berättarkonst under årens lopp. Han var en engagerad lärare och forskare inom ekonomisk geografi som dessutom gjort stora insatser för Handelshögskolans utveckling.

Claes Alvstam
Foto: Johan Wingborg

Claes var en mycket uppskattad lärare och forskare som med stor energi förmedlade sina gedigna kunskaper om framför allt samhällsutvecklingen i Asien och EU i såväl föreläsningar som i skriven form i läroböcker, populärvetenskap och vetenskapliga artiklar.

− Claes arbete präglades av generositet och kollegialitet, något som har värdesatts inte minst av många doktorander. Han samarbetade gärna över ämnesgränser och byggde breda forskningsnätverk, bland annat Centre for International Business Studies (CIBS) där han flera år var föreståndare, berättar kollegan Inge Ivarsson som är professor emeritus i ekonomisk geografi.

Engagerad i Handelshögskolans utveckling

Claes var djupt engagerad i Handelshögskolans utveckling särskilt när det gäller internationalisering. Under flera år i början av 2000-talet var han vice dekan på Handelshögskolan med ansvar för forskning och internationella relationer samt ansvarig för skolans masterprogram. Han har också varit ledamot i ett stort antal råd och kommittéer inom Göteborgs universitet och vid andra lärosäten.

− Genom sina breda kunskaper, sitt öppna sinne, genuina akademiska nyfikenhet och handlingskraft kom Claes under många år att vara en stark nyskapande kraft inom Handelshögskolan. Vi minns Claes med stor saknad och hans avtryck i vår verksamhet kommer att vara levande under lång tid framåt, säger Handelshögskolans rektor Per Cramér.

Uppmärksammades med Pro Studio et Scientia

Som ett sätt att uppmärksamma Claes insatser fick han ta emot Handelshögskolans utmärkelse Pro Studio et Scientia 2014. En utmärkelse som delas ut till personer som gjort mångåriga och omfattande insatser för att främja Handelshögskolan. Motiveringen löd:

För att med förutsättningslös nyfikenhet och en aldrig sinande energi ha förenat en bred akademisk excellens med ett starkt samhällsintresse och globala perspektiv, och härigenom utvecklat forskning och utbildning vid Handelshögskolan i sant nyskapande banor.

Begravningen ägde rum den 28 januari 2022.