CGHRM:s pris för bästa masteruppsats i HRM 2015

År 2015 delar Centrum för Global HRM för första gången ut pris till bästa masteruppsats i området. Priset syftar till att uppmärksamma forskning inom HR och uppmuntra studenter till lusten för vidare forskning inom HR-området. Prisutdelningen tog plats på HR-dagarna i Stockholm där en av uppsatsens författare deltog. Gustav Sjöholm och Andray Wellington har författat den vinnande uppsatsen The Burden of Being the ‘Token’: The Exploration of Ethnicity, Professional Identity, and Career Navigation amongst Ethnic Minority Managers in Sweden och juryns motivering lyder:

“The Burden of Being the Token: The Exploration of Ethnicity, Professional Identity, and Career Navigations Amongst Ethnic Minority Managers in Sweden is an original, innovative and intriguing master’s thesis. It covers a highly important and relevant subject, with regard to both practices within the HR-profession and equality in organizations and society. The thesis contributes to the knowledge field of global HRM, is well structured and written in an accessible way”.

Priset vänder sig till studenter som läser en sammanhållen masterutbildning i HR, HRM eller HRD och har skrivit en masteruppsats om 30 högskolepoäng under innevarande år. De lärosäten som ger en sådan utbildning (för närvarande universiteten i Luleå, Göteborg, Lund, Stockholm och Linköping) hade möjlighet att inkomma med två nomineringar/ lärosäte. År 2015 nominerades fyra uppsatser.

En jury bestående av två HR-praktiker från CGHRMs advisory board och tre forskare/lärare från Göteborg och Stockholms universitet bedömde uppsatserna enligt kriterierna: high scientific quality, empirically grounded and of relevance to the HR practice and for HR professionals, communicability och contribution to the knowledge field of HRM. De fyra uppsatserna höll överlag mycket hög kvalitet och uppfyllde de uppställda kriterierna väl, vilket gjorde juryns arbete både spännande och utmanande.

Juryn bestod av: Roland Gustavsson, VD, Wise Group, Cecilia Hallengren, VP HR Global Medicines Development, Astra Zeneca, Charlotta Stern, Sociologiska institutionen, Stockholms universitet, Vedran Omanovic, Företagsekonomiska institutionen, Göteborgs universitet, Gabriella Elgenius, Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, Göteborgs universitet. Sammankallade för juryns möten var Ylva Ulfsdotter Eriksson, CGHRM.

Läs den vinnande uppsatsen i fulltext