Axel Wolf vinner Bengt Fridlunds vetenskapliga pris år 2021

Axel Wolf vinner pris för sin forskning på personcentrering inom hälso- och sjukvården, med särskilt intresse för kroniska sjukdomar inom det kardiologiska fältet.

2 mars tillkännagav VIC (Vårdprofessioner inom Cardiologi) att Axel Wolf, forskare vid GPCC och institutionen för vårdvetenskap och hälsa fått Bengt Fridlunds vetenskapliga pris år 2021.

Han nominerades för sin forskning på personcentrering inom hälso- och sjukvården, med särskilt intresse för kroniska sjukdomar inom det kardiologiska fältet. Axel är sedan 2017 docent inom vårdvetenskap samt översjuksköterska vid Sahlgrenska universitetssjukhuset.

Detta vetenskapliga pris vill uppmuntra och uppmärksamma en betydelsefull insats inom det kardiovaskulära området. Priset är instiftat i Bengt Fridlunds namn för hans insatser inom kardiovaskulär omvårdnad.

Läs mer om Axel Wolf här.