Sällskapsspel är årets julklapp.

Årets julklapp sprider trygghet i en orolig tid

Uppblossade konflikter, krig och ekonomiska utmaningar – i en turbulent tid har har sällskapsspelet utsetts till Årets julklapp. "Sällskapsspelet fångar vikten av att göra något kul tillsammans som inte kräver en skärm", konstaterar konsumtionsforskaren Ulrika Holmberg.

Gillar du sällskapsspel? Då kan det bli fullpott för dig när jultomten kommer i år. För chansen är stor att många av klapparna kommer att vara någon typ av sällskapsspel. I alla fall om Handelns utredningsinstitut, HUI, har prickat rätt. För 36:e året i rad har HUI nu avslöjat Årets julklapp, och valet föll på det lite nostalgiska  sällskapsspelet. Sällskapsspelet har fått ett uppsving de senaste åren, och konsumtionsforskaren Ulrika Holmberg på Gothenburg Research Institute på Göteborgs universitet, tycker definitivt att det något som känns aktuellt i år.

– Det här är en rolig julklapp som kombinerar underhållning och kunskap, säger hon.

Benjamin Hartmann
Benjamin Hartmann på Företagsekonomiska institutionen på Handelshögskolan/GU.
Foto: Johan Wingborg

Även Benjamin Hartmann, som forskar kring marknadsföring och konsumtionskultur på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet tycker att det här är ett bra val.

– Framför allt är sällskapsspel något som man gör tillsammans, med vänner och familj. Det här är något som framhäver gemenskap och den tid man spenderar tillsammans, säger han.

Ulrika Holmberg, porträtt
Ulrika Holmberg är konsumtionsforskare på Göteborgs universitet.
Foto: Hillevi Nagel

Från "bakmaskin" till "spikmatta"

Bakmaskinen var den första produkten som blev Årets julkapp 1988, och sedan dess har vi sett allt från produkter som CD-spelaren (1991), det elektroniska husdjuret (1997) och spikmattan (2009), till det lite mer diffusa "en upplevelse" (2008), och förra årets "hemstickade plagg".

Ulrika Holmberg menar att Årets julklapp utvecklats till att bli något av ett arkiv över den skiftande tidsandan. Något som även gäller valet i år, där HUI:s motivering lyder: "I en omvärld präglad av krig, våld och ekonomiska svårigheter blir sällskapsspelet en möjlighet att för en stund koppla bort världen utanför och istället uppleva samvaron med nära och kära. Sällskapsspelen står för trygghet men också för eskapism och utveckling."

Att sällskapsspel känns lite nostalgiskt och enkelt, ser Benjamin Hartmann som en viktig komponent i dess uppsving.

– I ett samhälle som karakteriseras av acceleration i allmänhet och inte minst med hänsyn till digitalisering i all större utsträckning är det här något som handlar om analoga mänskliga interaktioner. Den påminner oss lite om hur det var förr, men det måste inte alls förstås som en kritik mot den snabba utvecklingen på digitala arenan som genomsyra våra liv, inte minst på gaming världen med Virtuell realitet och allt, säger han.

Funkar både på plats och digitalt

Ulrika Holmberg ser också samvaron och trivseln som något vi söker allt mer i dagens samhälle:

– Sällskapsspelet fångar vikten av att göra något kul tillsammans med familj och vänner som inte kräver en skärm, säger Ulrika Holmberg,

Hon lyfter dock det faktum att även sällskapsspelen idag även kan spelas på plats och digitalt, då en tydlig trend är produktutveckling som gör spelen "fygitala", det vill säga att de blandar delar från brädspel, rollspel och digitala spel.

När Ulrika Holmberg själv får välja sällskapsspel blir det både lite eskapism och kunskap som hon tänder till på.

– Jag gillar spel som har språkglädje, kluriga formuleringar och även sådana som på olika sätt handlar om historiska resmål.

Text: Agnes Faxén

Från ”upplevelsen” till ”mobillådan” – årets julklapp genom åren