Andreas Nordlander ny lektor inom tro och liv

Efter att ha studerat i Cambridge och doktorerat i Lund blir nu Andreas Nordlander tillsvidareanställd universitetslektor i Göteborg. Helst fördjupar han sig i teologisk och filosofisk antropologi.

Andreas Nordlander har redan hunnit vikariera i två år vid institutionen för litteratur, idéhistoria och religion, men är från och med nu tillsvidareanställd lektor i tros- och livsåskådningsvetenskap. Ämnet kan sägas vara en sammanslagning av tre områden: systematisk teologi, religionsfilosofi och etik.

Min egen bakgrund är huvudsakligen inom religionsfilosofi, men som anställd inom tros- och livsåskådningsvetenskap jobbar man inom alla de här tre disciplinerna, säger Andreas Nordlander.

Ett område han tycker är extra intressant är teologisk och filosofisk antropologi, det vill säga frågan om vad en människa egentligen är.

– Människan är ett djur bland andra, ett resultat av en lång evolutionär process, men dessutom – menar den teologiska idétraditionen – något mer: en medveten varelse, en fri varelse, en varelse med moraliskt ansvar. Hur kan det finnas ett sådant väsen inom den naturliga ordningen? Den typen av frågor, som å ena sidan är filosofiska men å andra sidan är teologiska, förvaltas i den teologiska idétraditionen. Det är superspännande!

Andreas Nordlander växte upp i en troende miljö och när han kom upp i sena tonåren hade han samlat på sig många frågor om kyrkan och tron. Snart insåg han att universitetet kunde vara rätt ställe att få ta dessa frågeställningar vidare.

– Jag insåg att universitetet nog är min plats, en plats där man får lov att ägna sig åt just det här, att få lägga tid och engagemang på att brottas med de här frågorna som jag hade med mig och som jag tyckte var det roligaste av allt. Det var en plats där jag fick utlopp för hela min frågande och kritiska natur.

Han disputerade i Lund år 2011 med en avhandling i religionsfilosofi: Figuring Flesh in Creation: Merleau-Ponty in Conversation With Philosophical Theology. Före dess hann Andreas Nordlander även med ett år i Cambridge, ett universitet där gamla traditioner vårdas ömt.

– I Cambridge finns ganska lite intresse för till exempel nya pedagogiska modeller. Undervisningen i de humanistiska ämnena består i rätt hög utsträckning av den gamla stilen, ”här är en grupp, här är en expert och här är klassisk text. Nu läser vi den, och så diskuterar vi den”. That’s it. Men det var fantastiskt roligt att få vistas i den miljön. Alla som är något inom det fält jag håller på med kommer dit med jämna mellanrum, så man har möjlighet att få träffa väldigt intressanta människor.

Andreas Nordlander påbörjade sin tjänst som universitetslektor i tros- och livsåskådningsvetenskap den 1 juli 2015. Han kommer även att ingå i den pedagogiska styrgruppen och där vara koordinator för kurser på avancerad nivå inom religion och teologi.