Kulturarvakademin: en plattform för samverkan mellan Göteborgs universitet och olika kultur- och minnesinstitutioner i Västra Götalandsregionen.

Anders Wikström ny koordinator för Kulturarvsakademin

Under hösten 2023 tog Anders Wikström över rollen som koordinator för Kulturarvsakademin från Kulturförvaltningen VGR's sida. Han ersätter Pernilla Schedin som haft uppdraget mellan januari 2022 och november 2023.

Anders Wikström presenterar sig vid Forum kulturarv som hölls på Världskulturmuseet i Göteborg november 2023.
Foto: Jenny Högström Berntson

Anders Wikström är anställd som museiutvecklare på Kulturförvaltningen, VGR. Tidigare har han arbetat med uppdragsarkeologi, varit museichef, och arbetat med utvecklingsfrågor både för museer/kulturmiljöer och inom turism/destinationsutveckling. Innan han kom till Förvaltningen för kulturutveckling arbetade han som stabschef på Statens försvarshistoriska museer.

Anders blir en frisk fläkt in i Kulturarvsakademin med olika erfarenheter som kommer att komma väl till pass, säger Jenny Högström Berntson som är Anders koordinatorspartner från Göteborgs universitets sida i Kulturarvsakademin.

På agendan för 2024

I december 2023 undertecknades en ny avsiktsförklaring för Kulturarvsakademin för ytterligare två år och ännu fler har anslutit sig.

– Vi ser många spännande möjligheter och synergieffekter av den nya Kulturarvsakademi-konstellationen. Breddad verksamhet och nya samverkansmöjligheter med kulturarvet i fokus, menar Jenny Högström Berntson.

Planeringen är i full gång för de två större eventen under 2024 – dels Kulturarvsakademins vårkonferens, dels höstens Forum kulturarv. Kulturarvsakademins vårkonferens är planerad att äga rum den 10 april och årets stora Forum kulturarv är tänkt att gå av stapeln den 21 november. Temat för vårkonferensen är inte helt spikat men det kommer att handla om beredskapsfrågor, hotat kulturarv, kulturarv i krig och konflikter. Vi kan redan nu utlova ett spännande program och kunniga och inspirerande talare.

– Det ska bli riktigt kul att arbeta som koordinator tillsammans med Jenny, säger Anders Wikström. Det görs mycket spännande inom ramen för Kulturarvskademin, och i min nya roll som museiutvecklare ser jag särskilt mycket fram emot att arbeta mer med det viktiga mötet mellan forskning och museipraktik. Här finns många intressanta frågor att jobba med och förflyttningar att göra.

Fakta: Kulturarvsakademin

Kulturarvsakademin (Heritage Academy) är en plattform för samverkan mellan Göteborgs universitet och olika kultur- och minnesinstitutioner i Västra Götalandsregionen. Kulturarvakademin ska fungera som en mötesplats där teori och praktik kan samverka och där parterna kan stödja kunskapsutvecklingen inom universitetet och kulturarvsinstitutionerna.

Ingående parter i Kulturarvsakademin
Göteborgs universitet genom Centrum för kritiska kulturarvsstudier (CCHS)
Västra Götalandsregionen, Kulturförvaltningen VGR,
Sveriges museer för världskultur genom Världskulturmuseet