Alexandra Kinnby sitter vid strandkanten och håller en tångruska i handen.
Alexandra Kinnby har fått ett stort anslag från Formas för att fortsätta sin forskning om hur blåstång och andra makroalger påverkas av klimatförändringarna i havet.
Foto: Susanne Liljenström

Alexandra Kinnby får Formasbidrag för forskning om havsförsurning och tång

Alexandra Kinnby, forskare vid Institutionen för marina vetenskaper, har beviljats ett forskningsanslag från Formas på 5,4 miljoner kronor. Tillsammans med framstående forskare i Kanada och Australien ska hon studera effekter av havsförsurning på blåstång och andra makroalger.

Alexandra Kinnby disputerade våren 2021 på en avhandling som handlade om hur klimatförändringarna påverkar våra tångbälten. En av hennes slutsatser var att blåstång växer snabbare men blir skörare i försurat havsvatten. Algerna blir alltså svagare och trasas lättare sönder av vågor och vindar.

I sitt nya projekt ska Alexandra Kinnby studera om detta fenomen även förekommer hos andra makroalger, men också titta på hur algernas olika livsstadier påverkas av havsförsurning och andra klimatförändringar.

– Det känns fantastiskt att få en chans att genomföra ett projekt som bygger på fynd från min doktorsavhandling. Det är ett projekt som jag har funderat på under lång tid, säger Alexandra Kinnby.

Experiment i Sverige och Kanada

Rent praktiskt kommer Alexandra Kinnby att samla in olika arter av alger och utsätta dem för framtida havsförsurningsförhållanden. Faktorer hon ska undersöka är bland annat hur tillväxt, hållfasthet, och vävnadens struktur påverkas.

Forskningen kommer hon att göra tillsammans med internationella kolleger, med praktiska experiment i både Sverige och Kanada.

– Jag kommer att samarbeta med Christopher Harley och Patrick Martone vid University of British Columbia i Vancouver, Kanada. Jag kommer även att arbeta med Catriona Hurd vid University of Tasmania, Australien.

– Det ska bli jättekul att få möjlighet att samarbeta med personer som både är framstående forskare men även förebilder som jag kan lära mig mycket av!

Viktig kunskap när klimatet förändras

Alexandra Kinnby hoppas att projektet ska öka förståelsen om hur ett ändrat klimat kan påverka arter som spelar en mycket viktig roll i våra kustnära ekosystem.

Makroalger skapar livsmiljöer för många andra arter, och på så sätt fyller de en viktig roll i våra ekosystem. Dessutom blir alger allt vanligare att odla, och då är det viktigt att veta hur dessa arter kommer att påverkas när vårt klimat förändras. Resultaten kan även ha betydelse för restaurering av tångskogar och för skötsel och förvaltning av vår havsmiljö.

Intervju: Susanne Liljenström

Projektfakta

Formasprojektet "Kommer makroalger att överleva i framtidens hav? Effekter av havsförsurning på makroalgskogar" är ett så kallat mobilitetsstöd till forskare tidigt i karriären. Syftet är att stärka unga forskares möjligheter till karriärutveckling genom att de får möjlighet att utveckla sina kompetenser och förmågor i att samverka med andra.

Läs mer om Formas mobilitetsstöd till unga forskare.