Porträtt på Matilda Brinck-Larsen
Foto: Räddningsmissionen

Agapes grundare ny hedersdoktor

Socialpedagogen och grundaren av frivilligorganisationen Agape, Matilda Brinck-Larsen, är ny hedersdoktor vid Samhällsvetenskapliga fakulteten.

Matilda Brinck-Larsen var i början av sin karriär på 90-talet inriktad på psykisk ohälsa och missbruk bland barn och unga. Men när hon såg hur Sveriges lagstiftning kring asyl och socialtjänst drabbade ensamkommande unga startade hon frivilligorganisationen Agape, för att stödja dem som diskvalificerats från statligt och kommunalt stöd. Idag jobbar hon heltid i den verksamheten.

För sitt arbete för att gynna barn och ungas psykiska hälsa har hon tilldelats Psynkpriset. Hon har fått GP-Sportens hederspris och UEFAs Gräsrotspris för sitt arbete med fotbollslaget Sandarna C, och Child 10 Award för arbetet med ensamkommande.

Matilda Brinck-Larsen har anlitats som gästföreläsare vid Institutionen för socialt arbete och undervisat på flera kurser inom Socionomprogrammet. Hon har bidragit till kurslitteratur och är involverade i två olika forskningsprojekt vid institutionen.

Motiveringen till hedersdoktoratet lyder:

”Matilda Brinck Larsens arbete med marginaliserade gruppers rättigheter har fått stort genomslag och bidragit till att de ungas situation uppmärksammats. Hon arbetade i flera år som chef för boenden för ensamkommande barn och unga och startade fotbollslaget ”Sandarna Lag C”, för att hitta ett meningsfullt sammanhang för unga ensamkommande. Brinck Larsen har också startat frivilligorganisationen Agape, som är inriktad på stöd till ensamkommande unga som diskvalificerats från statligt och kommunalt stöd. Hon medverkar redan idag på flera kurser samt i forskningsprojekt vid Institutionen för socialt arbete. Hennes gedigna kunskap och erfarenhet av socialt arbete med unga och marginaliserade grupper ger ett unikt bidrag till såväl utbildning som forskning vid Göteborgs universitet.”