3 SCCR-forskare får bidrag från Vetenskapsrådet

I Vetenskapsrådet stora utlysning för medicin och hälsa 2020, får forskare vid Göteborgs Universitet totalt 150 miljoner kronor. Av dessa tillhör tre stycken Sahlgrenska Centrum för Cancerforskning; Fredrik Bergh Thorén, Anna Martner och Roger Olofsson Bagge.

Fredrik Bergh Thorén, Anna Martner och Roger Olofsson Bagge, som alla är forskargruppledare på Sahlgrenska Centrum för Cancerforskning, har fått tilldelat forskningsmedel från Vetenskapsrådets stora utlysning för medicin och hälsa 2020.

Fredrik Bergh Thorén får 4,8 miljoner kronor till sitt projekt som ska undersöka betydelsen av NK-celler vid myeloida leukemier. Anna Martner får 2,4 miljoner kronor till sitt projekt inom translationella studier av NOX2-enzymet vid cancer.

Roger Olofsson Bagge tilldelas istället ett etableringsbidrag på 6 miljoner kronor för en translationell forskningsstrategi som involverar två randomiserade studier.

Läs hela artikeln på Akademiliv.