På insidan av tystnaden. En undersökning

Forskningsprojekt
Avslutad forskning
Projektägare
Högskolan för scen och musik

Kort beskrivning

Doktorsavhandling av Sten Sandell, 2013.
Vad händer i rummet när vi spelar tillsammans? Vad händer med oss som individer när vi förhåller oss till en text i rummet samtidigt som vi spelar? Sten Sandell prövar i både text och musik olika sätt att utforska och åskådliggöra hur den fria improvisationens riktningsändringar kan gestaltas och hur rumsliga förhållanden och förutsättningar påverkar spelsätten.

Forskningsmetoden är starkt integrerad i det han gör – han spelar, sjunger, reciterar, tecknar och filmar. Han rör sig mellan musik, bild och text för att på vägen genom dessa konstyttringar göra något synligt. Här och nu är avgörande för skapandet – att kunna ändra riktning när han vill eller behålla den, att improvisera genom att komponera i realtid.

Sten Sandells avhandlingstext är en resa in i, mellan och ut ur ljudlandskap, minnen, analyser och bilder. Essäer avlöser dikter, grafiska tecken kompletterar korta minnesbilder, speldialoger avbryts av hörspel och hänvisningar till klingande musik. Den kan man lyssna till dels på hans egen hemsida, dels i de tre cd med titeln ”Music Inside the Language” som gavs ut ifjol och möttes av stort intresse och bifall av kritikerna som fascinerades av rikedomen i de många uttrycken.

Sten Sandell är musiker, tonsättare och improvisatör med pianot som huvudinstrument, men han spelar också orgel, sjunger och arbetar med elektronik i sin musik. Han har medverkat på fler än 50 cd och samarbetat med författare, skådespelare, dansare och regissörer samt musiker i de flesta genrer både i Sverige och utomlands.

Vid disputationen medverkade musikerna/poeterna Nina de Heney, Sofia Jernberg, Fredrik Nyberg, David Stackenäs, Emil Strandberg och Sten Sandell

Opponent var Stefan Östersjö, musiker, konstn dr, biträdande lektor i konstnärlig forskning vid Musikhögskolan i Malmö samt postdokforskare vid Orpheus Insitute, Gent, Belgien.