Göteborgs forskningsprogram om etnisk identitet – Unga människors livsmöjligheter och hur de kan förbättras
Kort beskrivning
Det övergripande syftet med detta pågående forskningsprogram är att ge en ökad förståelse för hur etnisk identitet utvecklas och hur man kan förbättra möjligheterna för unga människor att hantera både individuella och interpersonella utmaningar och på så sätt öka sina livsmöjligheter. Programmet består av ett flertal delstudier som belyser ungdomars etniska identitet och erfarenheter av hur etnicitet hanteras i de olika sammanhang som ungdomarna är del av.
Syfte
Det övergripande syftet med detta pågående forskningsprogram är att ge en ökad förståelse för hur etnisk identitet utvecklas och hur man kan förbättra möjligheterna för unga människor att hantera både individuella och interpersonella utmaningar och på så sätt öka sina livsmöjligheter. Nedan beskrivs de olika delstudierna.
Ungdomars olika sammanhang: skola, sociala medier och idrott
Fokusgruppsdiskussioner som vi haft med ungdomar om etnicitet visar på att etnicitet hanteras väldigt olika i de studerade sammanhangen: skola, sociala medier och idrott. När det gäller skolan framkommer en stark önskan att ämnen som etnicitet och kulturell bakgrund ska tas upp oftare och mer djuplodande. Ungdomarna lyfter även fram en del problem som uppstår när dessa ämnen behandlas i skolan som till exempel att stereotyper befästs i de diskussioner som förs. Sociala medier är ett sammanhang som ungdomarna beskriver som en väldigt viktig källa till kunskap och information om etnicitet men också som ett forum där ungdomar riskerar att råka illa ut. När det gäller idrotten beskrivs ungdomsidrotten som lite av en frizon när det gäller problem relaterade till etnicitet men ungdomarna är väl medvetna om att det finns problem i vuxenidrotten med till exempel rasism.
Lärarstudenter upplever att etnicitet ofta handlar om ’den andre’
Analyserna av fokusgruppintervjuer med lärarstudenter visar bland annat på att lärarstudenterna upplever att när etnicitet tas upp i deras utbildning till lärare så är det ett känsligt ämne som ofta handlar om ’den andre’, det vill säga det handlar om dem som har sitt ursprung i ett annat land än Sverige. Detta trots att alla har en etnisk identitet oavsett om man kommer från Sverige eller något annat land. I fokusgrupperna framkom även att lärarstudenterna önskade att ämnet togs upp mer och på bättre sätt i deras utbildning till lärare.
Interventionen “The Identity Project” fungerar
Vi har utvärderat interventionen ”The Identity Project” (Umaña-Taylor & Douglass, 2016). Resultaten visar att interventionen fungerar väl när det gäller den viktigaste aspekten – att öka identitetsutforskandet hos de elever som deltar. Vi har även tittat på om interventionen påverkar elevernas attityder till andra till exempel genom ökad tolerans gentemot andra människor. Där ser vi ingen effekt av interventionen. Dock är svenska ungdomar väldigt accepterande och toleranta mot andra i jämförelse med hur det är i andra länder. Vi har även sett att individuella egenskaper, såsom personlighet, spelar en viktig roll i hur ungdomar tillgodogör sig identitetsrelaterade interventioner, vilket pekar på att interventioner bör anpassas för att bättre gynna alla ungdomar.
Medlemmar
Forskare
Ann Frisén, projektansvarig
Philip Hwang
Sofia Berne
Moin Syed, University of Minnesota, USA
Linda Juang, University of Potsdam, Tyskland
Doktorander
Amina Kaafiya Abdullahi
David Sandberg
Tommy Reinholdsson
Pär Stern