Forskarnätverket Hållbart Lärarskap
Kort beskrivning
Therése Skoog och Elin Hoff Brattberg har tillsammans med kollegor från Linköping, Karlstad och Umeå universitet erhållit bidrag från Forte för att starta upp ett tvärdisciplinärt forskarnätverk. Målsättningen är att skapa bättre förutsättningar för att lösa det komplexa problemet med lärares höga ohälsotal.
Bakgrund och syfte
Skolan är Sveriges största arbetsplats och har länge beskrivits som en av Sveriges sämsta arbetsmiljöer. Personal i skolan har en mycket krävande arbetssituation och hög nivå av arbets- och stressrelaterad psykisk ohälsa, även jämfört med andra yrkesgrupper. Så många som 50% av lärarna överväger att lämna yrket. Situationen hotar skolan som en socialt hållbar arbetsplats.
– Problembilden är mångsidig och komplex och samverkan krävs mellan olika discipliner för att åstadkomma en god förståelse för problemet vilket i sin tur är en förutsättning för effektiva åtgärder, säger Therése Skoog, som kommer att leda forskarnätverket.
Syftet är dels att etablera samarbete mellan forskare från olika vetenskapliga discipliner som delar intresset för forskning och praktik som gynnar lärares psykiska hälsa och hållbart arbetsliv för lärare, dels att vara en plattform för att underlätta kunskapsutbyte och relationsbyggande mellan forskare och praktiker.
Samarbetspartners
Pia Enebrink, Karolinska institutet
Diana Holmqvist, Linköpings universitet
Robin Jonsson, Karlstads universitet
Birgitta Kimber, Umeå universitet
Georgios Pavlidis, Karlstads universitet
Cathrine Reineholm, Linköpings universitet
Rachael Tripney Berglund, Mälardalens universitet
Andreas Wallo, Linköpings universitet