Det civila samhällets motståndsreaktioner på internationellt misslyckat liberalt stats- och fredsbyggande i fallen Bosnien-Hercegovina, Kosovo och Nordmakedonien

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2023 - 2025
Projektägare
Institutionen för globala studier

Kort beskrivning

Liberala fredsinterventioner initierade av det internationella samfundet på 1990-talet tycks kollapsa på olika platser i världen. Ett civilt motstånd växer fram som respons mot misslyckade uppbyggnadsförsök av statliga strukturer som följde med dessa interventioner. Detta projekt fokuserar på tre fall i det forna Jugoslavisen: Bosnien-Hercegovina (BiH), Kosovo (KOS) och Nordmakedonien (MK). De socioekonomiska förhållandena har förvärrats och offentliga missnöjesyttringar och misstro mot statliga institutioner har lett till massmobiliserade protester. Den här studien kommer att utforska - teoretiskt och empiriskt - den nya civilsamhälleaktivismen som uttrycker behovet av förbättring av social rättvisa, materiell rättvis fördelning, samt upprättande av sociala marknadsansvariga socioekonomiska riktlinjer.

Projektmedlemmar

• Michael Schulz, Göteborgs universitet
  • Geraqina Leka, State University of Tetova, North Macedonia

Projektet styrs av följande övergripande fråga: Vilken roll spelar det nya civila motståndet mot ett upplevt misslyckat och avstannat ingripande i fredsprocessen och hur förhåller det sig till den bredare allmänhetens åsikter och förväntningar på fred?

Fullständig projektbeskrivning på engelska hittar du på vår internationella webbplats.