Bild
grupp med kvinnor och män på en brygga, blå himmel
Länkstig

Akademiskt skrivande i fokus: COMPFORs skrivretreat

Den 17–18 juni samlades åtta deltagare från forskarskolan COMPFOR för att fördjupa sig i akademiskt skrivande. Retreaten hölls på Falkenbergs strandbad och leddes av Jenny Mattsson från Enheten för akademiskt språk (ASK).

Retreaten omfattade två dagar med strukturerade skrivpass, textsamtal och feedbacksessioner. Under första dagen fokuserade deltagarna helt på eget skrivande. Den andra dagen ägnades åt att läsa varandras texter och ge konstruktiv återkoppling. Deltagarna valde själva vilken typ av text de skulle arbeta med, vilket inte bara innebar det mest uppenbara som forskningsplaner eller manuskript.

Deltagaren David Ivarsson arbetade under retreaten med en text om sina erfarenheter som konferenskoordinator. Han beskriver texten som ett ”miniprojekt” som hjälpte honom att formulera mål och behålla fokus. Texten ska användas som en del av hans portfolio:
– Jag ska använda texten som en del av mitt portfolioarbete i doktorandutbildningen och Writing Retreat gav mig verkligen tillfälle att få samla ihop många och spretiga erfarenheter som jag samlat under lång tid.

David betonar nyttan av att planera skrivande med tydliga mål:
– Att skriva fokuserat och planera skrivandet med tydliga mål och skrivpass – det ska jag anamma för framtida skrivprojekt, säger David som även vill lyfta fram den kollegiala dialogen:
– Det var ett utmärkt tillfälle att diskutera akademiskt skrivande med andra forskare, vilket alltid är värdefullt!

Kursledaren Jenny Mattsson beskriver gruppen som engagerad och sammansvetsad:
– Mitt allmänna intryck av gruppen som jag träffade på COMPFORs Writing Retreat var mycket positivt! Det var givande för mig att träffa gruppen och prata om akademiskt skrivande och skrivprocessen under två dagar – och alla tog sig an upplägget för retreaten och den strukturerade modell som användes.

Hon framhävde också betydelsen av deltagarnas varierade bakgrund:
– Jag tror att faktumet att de kom från olika professioner och med olika lång erfarenhet av forskning bakom sig bidrog till den öppna dialog som fanns både under mer formella reflektioner om skrivande, textrespons med mera, och även under mer informella samtal som hölls under retreatdagarna.

Kombinationen av intensiva skrivpass, kollegial dialog och pedagogisk stödstruktur skapade en helhet som uppskattades av både deltagare och kursledare.
– Vi fick positiv återkoppling från alla deltagare, så vi är mycket nöjda och kommer troligtvis ha samma upplägg även nästa gång, säger Anja Fernqvist som är koordinator för forskarskolan COMPFOR.

Om forskarskolan COMPFOR

COMPFOR Research School är en nationell forskarskola som drivs i samarbete mellan universiteten i Göteborg och Lund samt regionerna Västra Götaland, Skåne och Kronoberg. Syftet är att främja högkvalitativ interdisciplinär forskning med klinisk förankring inom psykiatrisk tvångsvård och rättspsykiatrisk vård i Sverige. Skolan drivs med medel från Vetenskapsrådet och samtliga moment är kostnadsfria.