Kollage - mat och kulturarv

Workshop om mat, kulturarv och hållbarhet

Forskning
Hållbarhet & miljö
Kultur & språk
Samhälle & ekonomi

Forskar du om mat och kulturarv vid Göteborgs universitet? Arbetar du med museisamlingar som innefattar matarv eller turism, mat och kulturarv? Då är du mycket välkommen till denna workshop där vi samlas kring temat mat, kulturarv och hållbarhet. Målet med dagen är att nätverka, och hitta potentiella gemensamma intressen kring mat, kulturarv och hållbarhet.

18 dec 2023
Humanisten, Gästmatsalen C312/314
Sista anmälningsdag
11 december 2023

Bra att veta
Workshopen riktar sig till forskare på GU och kulturarvsinstitutioner/aktörer (museer, arkiv, turistsektorn etc) i Västra Götalandsregionen.

Inför workshopen ber vi alla deltagare förbereda en ca 5 minuters presentation om sitt intresse för/ingång till temat mat, kulturarv, hållbarhet.
Arrangör
Centrum för kritiska kulturarvsstudier/Kulturarvsakademin i samarbete med Cultsus, Göteborgs universitet,
Anmälan är stängd.

Forskarnätverket #matarv, Centrum för kritiska kulturarvsstudier och profilområdet Cultsus bjuder in till en workshop för att koppla ihop nätverket Cultsus med #matarv och se om det finns intresse för att samlas kring potentiella forskningsansökningar om mat, kulturarv och hållbarhet.

När? 18 december 2023 kl. 10:00-15:00 inklusive lunch.
Var? Humanisten, Gästmatsalen C312/314.

Bra att veta

Cultsus
Kulturarv och hållbarhet (CULTSUS) är ett av Göteborgs universitets profilområden. Inom profilområdet integreras ett tillämpande och praktiskt perspektiv med ett kritiskt granskande. Å ena sidan lägger vi kulturarvsperspektiv på frågor kring hållbar resursförvaltning, byggande, planering, utbildning, adaptiv återanvändning, konst och design, reparation, traditionellt hantverk, matvanor, entreprenörskap och affärsutveckling. Å andra sidan studerar vi sociala, historiska, kulturella, politiska och ekonomiska aspekter på hur kulturarv produceras. Här sätts etiska frågor i förgrunden, inklusive samspelet mellan kulturarv och orättvisor, exploatering och förtryck.

Samverkan med icke-akademiska partners utgör en central strategi för CULTSUS. Kulturarvsakademin är sedan 10 år en plattform för dialog och samarbete mellan GU och externa partners liksom våra centra: Centrum för kritiska kulturarvsstudier, Hantverkslaboratoriet, Centrum för turism, Svenskt hällristningsforskningsarkiv och Göteborgs forskningsinfrastruktur inom digital humaniora.

Läs mer: https://www.gu.se/kritiska-kulturarvsstudier/kulturarv-och-hallbarhet-cultsus

#matarv
2019 startades nätverket #matarv inom ramen för Kulturarvsakademin vid Centrum för kritiska kulturarvsstudier vid Göteborgs universitet. Kulturarvsakademin är en plattform för samverkan mellan Göteborgs universitet och olika kultur- och minnesinstitutioner i Västra Götalandsregionen.

#matarv är ett nätverk för samverkan kring forskning och samlingar om mat och kulturarv. Inom ramen för nätverket har bland annat två antologier om matarv publicerats (Matarv: berättelser om mat som kulturarv 2021 och Matarvets trådar: från antik fisksås till svenskt fredagsmys 2023). Kopplat till nätverket finns också Matarvspodden där olika teman om mat och kulturarv lyfts.

Mer information om #matarv: https://www.gu.se/kritiska-kulturarvsstudier/forskning/matarv

Inför workshopen

Inför workshopen ber vi alla deltagare förbereda en ca 5 min presentation om sitt intresse för/ingång till temat mat, kulturarv, hållbarhet.