Seminarieserie i Kulturstudier: Klassiker och Samtida

Forskning
Kultur & språk

Hösten 2020 drar vi igång Kulturstudier seminarieserie som har namnet Klassiker och Samtida. Syftet är att skapa en seminarieserie som kan arbeta långsiktigt att vidareutveckla vårt ämnes lokala profil.

Seminarium
28 sep 2020
På Zoom (maila för att få Zoom länk)

Medverkande
Catharina Thörn
Bra att veta
Den som vill vara med och få ett utdrag ur Raymond Williams bok mailar catharina.thorn@kultvet.gu.se
Språk: Svenska eller engelska beroende på deltagare
Arrangör
Institutionen för kulturvetenskaper

Vi kommer att ha seminarier där vi läser teoretiska texter – som både kan vara klassiker – här kan nämnas att vår cirkel om Marx kommer att fortgå – och samtida teoretiker. Men vi kommer också att ta avstamp i de forskningsområden vi arbetar med där vi kommer att fördjupa studierna i staden och det offentliga rummets omvandlingar och utvecklingen av en allt mer prekär arbetsmarknad. Dessa två teman kommer också vävas samman – hur den stad som utvecklas nu förutsätter en lågbetald och flexibel arbetskraft.

Höstens första seminarium kommer att vara av teoretisk art. Vi läser utdrag ur Raymond Williams klassiker Keywords samt boken Keywords. The New Language of Capitalism av John Patrick Leary (2019) Haymarket books.