bilden visar murverkskonstruktion i rött tegel kring fönster

Kursen inställd! Traditionella murverks-konstruktioner II: Tillämpad valvgeometri – segmentbåge

Hållbarhet & miljö
Utbildning & lärande

Kursen riktar sig till yrkesverksamma murare med erfarenhet av förbandsmurning. Målet med kursen är att genom praktiska övningar få insikt i konstruktionsritning av segment- båge i tegelmurverk.

20 nov 2020 - 22 nov 2020
Murgården, Lekbergsvägen 3, Mariestad
Antal platser
5500 kr exkl moms
Sista anmälningsdag
3 november 2020

Medverkande
Kursledare: Anders Göransson, murare och målare samt f d lärare på Bygghantverksprogrammet, Institutionen för kulturvård, Göteborgs universitet.
Plats: Murgården, Lekbergsvägen 3, i Mariestad 20-22 nov 2020

Kostnad: 5 500 kr exkl moms. Lunch och fika ingår. Om du väljer att även gå Traditionella murverkskonstruktioner I, 6-8 nov, får du gå båda kurserna för sammanlagt 8 500 kr exkl moms. Se separat info om denna första delkurs.

Anmälan: helena.kaks@conservation.gu.se

Med anledning av den pågående pandemin: Vi följer givetvis Folkhälsomyndighetens restriktioner om hygien, avstånd mm. Kursen hålls i luftiga lokaler med max 8 deltagare + kursledare.
Hantverkslaboratoriet

Delmoment som ingår är bland annat bakomliggande geometri, anpassning till murverket med avseende på öppningsmått och båghöjd, konstruktionsritning av segmentbåge i tegelmurverk samt praktiska ritövningar i full skala samt provläggning av tegelvalvskiften. Kursen kommer inte att beröra statik- och hållfasthetsberäkningar.