Den svindlande tanken om fred på jorden

Forskning

Är det möjligt att tänka sig ett totalt fredligt tillstånd för världen? Eller är det en utopi? Vad skulle krävas för att uppnå en global fred? Med Helena Lindholm, professor i freds- och utvecklingsforskning, Göteborgs universitet

Föreläsning
3 apr 2019
Pedagogen, Västra hamngatan 25

Årets Vetenskapsfestival utforskar i en serie lunchföreläsningar den svindlande tanken och teknikens betydelse för människans utveckling.

Tidigare i människans historia var det en svindlande tanke att kommunicera med en annan människa utan att fysiskt mötas, att flyga, eller att åka till månen. Svindlande tankar idag är ibland av helt annan art.
Hur realistiska är drömmarna om världshälsa, fred på jorden och en frisk moder jord? I mellanrummet mellan utopi och dystopi analyserar tre forskare dessa drömmar, presenterar en vision för hur de skulle kunna realiseras, och vilka konsekvenser detta skulle få i relation till övriga globala problem.

Arrangör: Jonsereds herrgård Göteborgs universitet och Svenska kyrkan