CGM seminarium: Integrationsfrämjande genom dialog: att leda gruppsamtal

Samhälle & ekonomi

Thomas Jordan, docent och lektor vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet, presenterar resultat från ett forskningsprojekt om hur erfarna verksamhetsledare gör när de leder grupper som syftar till att främja integration.

Seminarium
22 sep 2020
Digitalt evenemang (via zoom).

Medverkande
Centrum för global migration (CGM)
Anmälan är stängd.

I projektet studerades sex verksamheter i Stockholm, Göteborg och Skåne som under längre tid samlat erfarenheter av att arbeta med såväl relativt nyanlända flyktingar som invandrare som bott i Sverige en tid, men fortfarande lever i någon typ av utanförskap.

Under seminariet presenteras vad vi lärt oss om den förtrogenhetskunskap som verksamhetsledarna utvecklat.

Hur gör de för att skapa förtroende och ett öppet dialogklimat och därmed skapa förutsättningar för ökad förståelse, reflektion över normer och kulturskillnader samt ökad handlingskompetens (empowerment)?