Boksläpp – Bostadsmanifest: 22 krav för framtidens hem

Ordförande: Catharina Thörn
Moderator: Chiara Valli, Malmö Universitet

Hjärtligt välkomna!

I början av februari släppte forskarkollektivet CRUSH med vänner boken Bostadsmanifest - 22 krav för framtidens hem (Dokument Press). Nu bjuder Institutionen för kulturvetenskaper vid Göteborgs universitet in till ett panelsamtal med några av författarna, deltar gör Carina Listerborn, Guy Baeten, Jennie Gustafsson, Kristina Grange, Tove Samzelius, Anders Lund Hansen, Chiara Valli, Helena Holgersson samt illustratören Daria Bogdanska. I fokus står frågan om hur framtidens hem ska se ut och de fyra övergripande kraven:

• Allas rätt till ett hem.
• Att hyresgäster och hyresrätt står i centrum för bostadspolitiken igen.
• En stadsplanering för kvalitet och rättvisa.
• Ett bostadssystem som bekämpar ojämlikhet och segregation.

OM BOKEN:

Bostadsmanifest - 22 krav för framtidens hem är ett kollektivt resultat av ett samarbete mellan forskarkollektivet CRUSH (Critical Urban Sustainability Hub), bostadsaktivister och urbanforskare runt om i Sverige. Vi engagerar oss kritiskt i frågor om hållbar stadsutveckling med fokus på den akuta bostadskrisen. Nu vill vi dela med oss av våra tankar om hur vi ser på framtidens bostadspolitik. Baserad på vår forskning och sociala engagemang frågar vi oss: Vad vill vi ha? Hur ska framtidens hem se ut? Vårt gemensamma svar på dessa frågor har resulterat i ett kollektivt manifest med 22 krav för framtidens hem i Sverige. Bostadsmanifest – 22 krav för framtidens hem är illustrerad av seriekonstnären Daria Bogdanska, författare till den hyllade serieromanen Wage Slaves. Boken är formgiven av Magnus Frederiksen och den är publicerad av Dokument Press.

VI SOM SKRIVER ÄR:

Förbundet Allt åt alla Malmö