BOKMÄSSAN: Swedish kind of love?

Kultur & språk

Enligt den svenska idén om kärlek förväntas vi vara självständiga och älska egentid, samtidigt som normen om parrelationer och kärnfamilj är dominerande. Men finns det ens någon självvald ensamhet?

Seminarium
27 sep 2020
Antal platser
obegränsat
Ytterligare information
Jonsereds
herrgård

Bra att veta
Seminariet är en del av Bokmässan Play. Samtalet direktsänds från Göteborgs litteraturhus.
Jonsereds herrgård, Göteborgs litteraturhus, Borås Tidning, m.fl..

Den svenska ensamheten är beryktad och väldokumenterad. Som individer förväntas vi vara självständiga och älska egentid, samtidigt som normen om parrelationer och kärnfamilj får många att hamna utanför. Vad gör egentligen existentiell, social och emotionell ensamhet med oss? Finns det ens någon självvald ensamhet och vilka utmaningar ställs vi inför i tider av påtvingad isolation?

Med författaren Malin Lindroth, professor i praktisk filosofi Bengt Brülde och Peter Jansson, psykoanalytiker. Moderator: Lena Ulrika Rudeke, litteraturvetare, verksamhets- och programansvarig Jonsereds herrgård Göteborgs universitet.

---

Arr. Jonsereds herrgård Göteborgs universitet, Norstedts, Göteborgs litteraturhus, Borås Tidning och Bokmässan Göteborg.

En del av Bokmässan Play 2020, sändes från Göteborgs litteraturhus via Borås Tidning och Bokmässan Play.  Här kan du läsa mer om Bokmässans program. Och här kan du läsa mer om Bokmässans program på Göteborgs litteraturhus.