Bild
Foto: Illustration: Cecilia Lundgren
Länkstig

Att urskilja och uttrycka - Matematiska lärandemöjligheter i förskolans aktiviteter

Forskning
Utbildning & lärande

Seminariet handlar om vilket matematiskt innehåll som blir synligt för barn i olika aktiviteter och vilka lärandemöjligheter som träder fram i förskolans undervisningssituationer.

Seminarium
Datum
20 maj 2026
Tid
15:00 - 16:15
Plats
Online på Zoom

Medverkande
Selma Music, doktorand på IPKL/Göteborgs universitet och adjunkt på Högskolan i Borås
Bra att veta
Öppet för alla intresserade. Hör av dig till helen.lindgren@gu.se för att få tillgång till Zoomlänk.
Arrangör
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande samt forskargruppen EMLA

Selma Music, doktorand IPKL Göteborgs universitet, adjunkt Högskolan i Borås presenterar sin studie:

"Matematik i förskolan har blivit alltmer beforskad, men det behövs fortfarande mer kunskap om vilket matematiskt innehåll som blir synligt för barn i olika aktiviteter och hur detta innehåll blir erfaret. I min studie undersöker jag vilka lärandemöjligheter som träder fram i förskolans undervisningssituationer och hur barn uttrycker sig genom till exempel språk, gester, material och symboler. Genom att analysera videodokumenterade aktiviteter visar studien både vad barn ges möjlighet att urskilja och hur deras uttrycksformer samspelar i undervisningen. Studiens resultat bidrar med kunskap om hur matematikundervisning kan utformas för att skapa möjligheter att erfara matematiskt innehåll på flera sätt och genom olika representationer."