Att förvalta det fria ordet i krigstider

Kultur & språk
Samhälle & ekonomi

Programdag med anledning av Fredsdagen 8 maj i skuggan av kriget i Ukraina. Dagen ingår i ett samlat program "För fred i tider av krig" tillsammans med en konstutställning och en dokumentärutställning.

Seminarium
8 maj 2022
Domkyrkan i Göteborg
Kostnad
Fritt inträde

Arrangör
Judiska församlingen i Göteborg, Svenska kyrkan, Göteborgs universitet, Stiftelsen Torgny Segerstedts Minne, Sensus studieförbund, Medieakademin och Innerstaden Göteborg

Att minnas fredsdagen är viktigare än någonsin i en tid av krig. Rysslands brutala attack mot Ukraina, en demokrati, skördar oskyldiga människoliv och sänder starka vågor av oro och otrygghet över hela Europa. När frihet och demokrati står under hot spelar motröster en avgörande roll.

Hur förvaltar medierna det fria ordet och pressfriheten? Hur kan medierna stärka sin nyhetsförmedling, informationskraft och kritiska granskning, och bidra till fördjupade kunskaper och ökad förståelse för internationellt komplexa sammanhang? Och hur står vi, gemensamt och på individnivå, upp för de värden som har skapat ett demokratiskt och fritt Europa?

Konferencier: George Braun, Judiska församlingen i Göteborg.

Inledningar
Urban Hamid, journalist, Reportrar utan gränser
Ulla Sätereie, journalist, Grävande journalister, universitetsadjunkt och programansvarig internationella masterprogrammet för undersökande journalistik, Göteborgs universitet,
Maria Bergius, Svenska kyrkan
Ola Larsmo, författare och litteraturkritiker

Panelsamtal: Urban Hamid, Ulla Sätereie, Maria Bergius, Ola Larsmo, Anna Florén. Moderator: Stefan Eklund, chefredaktör Borås Tidning och ledamot Stiftelsen Torgny Segerstedts Minne.

Avslutning: Anna Florén, programchef på Voksenåsen i Oslo.

Programmet kommer att kunna ses i efterhand på Facebook.

------

Om Fredsdagen 8 maj

Jonsereds herrgård Göteborgs universitet, Judiska församlingen i Göteborg, Svenska kyrkan: Göteborg domkyrkoförsamling och Kultursamverkan Göteborgs stift, Sensus studieförbund, Stiftelsen Torgny Segerstedts Minne, Bokmässan och Innerstaden Göteborg bjuder varje år den 8 maj in till en samling för demokrati, mänskliga rättigheter och alla människors lika värde och mot krig, nazism och politiskt våld.

------

Välkommen även till

Dokumentärutställning "För mig finns inget annat val"
Om Raoul Wallenberg

Domkyrkoplan 19 april–11 maj
Läs mer om utställningen här

Konstutställning

Domkyrkan 25 april–19 maj
Curator: Ulla Mogren, konstnär
Mer information inom kort!

Med anledning av kriget i Ukraina

Göteborgs universitet sätter in extra kurser i ukrainska